ניתוח הרניה חוזר

ניתוח הרניה חוזרניתוח תיקון הרניה לאחר חזרה, הוא ניתוח שכיח בכל העולם, אם כי שכיחותו הולכת וקטנה הודות לשימוש בקיבועי רשת. חזרת ההרניה הינה מדד לקביעת הצלחתו או אי הצלחתו של הניתוח הראשוני.

הסיבות להישנות ההרניה, לאחר ניתוח פתוח קשורות לפגמים בטכניקה הניתוחית או לדלקת מקומית לאחר הניתוח. עלולים להיות גורמים נוספים להישנות מאוחרת יותר כמו פגמים בגידול הקולגן, מיקום הרשת והקיבוע שנעשה והיבטים טכניים שונים במקרה של ניתוחים לפרסקופיים. שיעורי ההצלחה של ניתוח התיקון יהיו בדרך כלל נמוכים יותר בהשוואה לניתוח הראשוני.

שברים חוזרים מזוהים ומתבטאים בבליטה ונפיחות, לפעמים כואבת, המופיעה במקום השבר המקורי. כאשר השבר גדול ומתקדם, פיסת מעי עלולה שוב להופיע בבלט, ועלולה לגרום לסיכונים בריאותיים מידיים כמו זיהום עד אלח דם, בחילות והקאות עד התייבשות, ואיסכמיה של המעי.

גורמים להישנות הרניה

הגורמים אשר עלולים לגרום להרניה חוזרת קשורים לפעולה הכירורגית עצמה, ולניסיון המנתח. מחקרים קודמים הראו כי במרכזים רפואיים אשר טיפלו במספר רב של מקרים וצברו ניסיון בתחום זה, שיעור ההישנות היה נמוך יותר בהשוואה למרכזים אשר לא צברו ניסיון בסוג ניתוחים זה.

המנתח הלא מנוסה עלול ליצור מתח רב בין הרקמות אשר עלולות, עם הזמן, להתנתק מהתפרים וליצור שטח איסכמי במקום בו התפר פוגש את הריקמה. כישלון הניתוח עלול להתבטא גם בזיהום בפצע הניתוח אשר יוביל להחלשה והריסת הרקמות במקום המגע עם התפרים. דלקת עלולה להתבטא בבצקת של הרקמות, כך שככל שהנפח יהיה גדול יותר כך הלחץ עלול להיות גדול יותר.

מצב בריאותו של המטופל עלול אף הוא להשפיע לרעה על הצלחת תיקון ההרניה, עקב השפעת הקולגן על ריפוי פצעים. ריפוי לא תקין יהיה במצבי תת תזונה, חסר בוויטמינים, צהבת, זיהומים ממושכים, מחלות כרוניות, מחלות ממאירות וטיפול בסטרואידים לזמן ארוך. כמו כן, אחוז גבוה של מעשנים יסבול מהרניה חוזרת לאחר ניתוח תיקון ראשוני להרניה.

הניתוח החוזר וההתאוששות

שכיחות ההישנות של השבר יכולה לנוע בין 1% בלבד במרכזים מומחים ועד 30% במרכזי בריאות אחרים. לפני עידן הכנסת הרשת וקיבוע, אחוז השכיחות לחזרת ההרניה היה גבוה יותר. הבעיה הגדולה ביותר בניתוחי התיקון הוא הכנסת הרשת החדשה לאחר שהיא זזה, או לחילופין כבר עברה איחוי לרקמות. לכן, ישנן טכניקות כירורגיות אשר דוגלות באי הסרה של הרשת המשולבת מהניתוח הראשון, והשמת רשת כפולה. בדרך כלל בפעולה הכירורגית השניה, ייעשה חתך גבוה יותר ממה שבוצע בעבר, וכל האיזור יכוסה ברשת, בכדי למנוע הישנות חוזרת.

מכיוון שהתיקון ינסה לקחת בחשבון את מתח הרקמות, וינסה לא להפעיל מתח זה, המטופל עלול לסבול מאי נוחות באיזור המפשעה. עם זאת, ההתאוששות תהיה מהירה בדומה לניתוח הראשון הן מבחינת הניידות והן מבחינת החזרה לפעילות היום יומית (עם הגבלה חוזרת על נשיאת משאות כבדים). המטופלים צפויים להיות פעילים ככל האפשר מהיום הראשון, ולחזור לשגרה רגילה לחלוטין כ- 4 עד 7 ימים.

מקרי הרניה מורכבים

בדרך כלל, יבוצע ניתוח תיקון גם במצבים מורכבים. ניתוח התיקון יבוצע תחת הרדמה מקומית, ורק במקרים מורכבים מאד הוא יבוצע תחת הרדמה קלה יותר. הגורמים אשר ייקבעו את חומרת ההרניה החוזרת ייקחו בחשבון את תקופת הזמן בה היה המטופל עם הרניה שאינה מטופלת.

בדיקות מוקדמות יוכלו לקבוע את חומרת ומורכבות המקרה. כך או כך, יוכל המטופל להשתחרר ביום הניתוח ולחזור לניוד מלא. מחקרים רבים ומרכזים שונים מציעים טכניקות טיפול שונות בכדי לתקן את ההרניה, גם במקרים מסובכים ומורכבים.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר ניתוח קילה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן