הרניה דו צדדית

הרניה דו צדדיתשבר בקע מפשעתי, או הרניה, הינו למעשה שומן בטן או לולאה מהמעי הדק אשר פרצה את דפנות הבטן התחתונות. בדרך כלל השרירים הינם חזקים מספיק בכדי לשמור על האיברים השונים במקום, כך שהשבר ייתפתח אם יש נקודות חולשה בהגנה זו.

כאשר מתרחשת פריצה שכזו, תיראה בליטה במקום, ועלול להיווצר כאב בעיקר בעת השתעלות, התכופפות או הרמת משא כבד. אצל גברים, הבקע המפשעתי ייראה בדרך כלל באזור המפשעה ליד שק האשכים.

ההרניה עצמה אינה מסוכנת בהכרח, אולם מכיוון שהיא איננה נפתרת ללא התערבות פולשנית, היא עלולה להוביל לסיבוכים משמעותיים. ניתוחי בקע לתיקון השבר הינם שכיחים מאד, וההערכה היא כי רק בארה"ב מתוכננים כ 800,000 תיקונים מפשעתיים בשנה.

גורמים וסימפטומים

ההרניה או השבר המפשעתי קורה כאשר רקמת שומן או חלק מהמעי, חודר לתוך המפשעה בחלק העליון של הירך הפנימית. חלק זה נדחף דרך נקודה חלשה בקיר השריר הסובב (קיר הבטן) לאזור הנקרא תעלה אינגווינאלית (inguinal canal). בדרך כלל ההרניה תתפתח יותר בקרב גברים, בכל גיל. עם זאת, ככל שמתבגרים, שרירי הבטן עלולים להיחלש ולהוביל לשכיחות גבוהה יותר של שבר. הסיבות להרניה דו צדדית זהות לאלו של ההרניה החד הצדדית, כתוצאה מהיחלשות השרירים. השבר עלול להתפתח באופן מהיר או להתפתח לאורך זמן.

הסימפטומים של שבר במפשעה כוללים: בליטה קטנה בשני צדדי המפשעה שעלולים להיראות ולהיעלם במיוחד בשינויי תנוחה מסוימים. בגברים ההרניה עלולה להתבטא בשק אשכים נפוח או מוגדל. במקרה של בקע בנשים, השבר הדו צדדי יתרחש במקום בו הרחם מחובר לעצם הפוביס.

אי נוחות וכאב עלולים להופיע בעיקר בעת מאמץ, הרמת משאות או אימוני ספורט. הכאבים יפוגו בזמן מנוחה, בדרך כלל, כאשר הלחץ על המפשעה ייקטן. כמו כן, עלול החולה לסבול מתחושת בעירה בבליטה עצמה. פעמים רבות, בימים הראשונים לא יהיה כאב, אולם הוא עלול להתפתח במהלך הזמן עד כדי הפרעה בתנועות פשוטות.

התערבות כירורגית והתאוששות

רק במקרים מסוימים, כאשר השבר הינו קטן ולא מלווה בכאבים, יומלץ על מעקב בלבד. במרבית המקרים, בעיקר אם השבר גדול וגורם לאי נוחות, יומלץ על הליך כירורגי. ישנן מספר גישות כירורגיות אפשריות לטיפול בהרניה דו צדדית. בדרך כלל הפעולה עצמה תיקח כשעה, לאחר שהמנתח יעשה מספר חתכים מינימליים (בשיטה הלפרסקופית). במהלך הניתוח מסירים את גורם ההפרעה, ומחזקים את שכבת השרירים ברשת סינטתית.

ההתאוששות מהפעולה הכירורגית תהיה בדרך כלל מאד מהירה. כבר בשעות הראשונות, המטופל יוכל להתנייד בזהירות, ויחזור לפעילות מלאה כבר בשבוע הראשון שלאחר הניתוח. עם זאת, ייאסר על המטופל להרים משאות כבדים או לבצע פעילות מאומצת למשך חודש. בעת השיחרור מבית החולים, יקבל המטופל הסברים לגבי ההליך שבוצע, החזרה לעבודה והאפשרות לחזרת השבר. כמו כן, לפעמים יומלץ על שינוי באורח החיים, אשר יכלול שמירה על משקל גוף בריא, אכילת ארוחות קטנות לאורך היום והימנעות מכיפוף או שכיבה לאחר הארוחה.

סיבוכים פוטנציאליים

מכיוון שהליך כירורגי זה מתבצע בשכיחות גבוהה, הסיבוכים הינם נדירים. עם זאת, בדומה לכל פעולה כירורגית הוא עלול להוביל לסיבוכים כמו כאב, דימום, זיהום בפצע הניתוחי, קרישי דם, הצטלקויות מכוערות.

ישנם סיבוכים ספציפיים של ניתוח לתיקון בקע דו-צדדי, כמו התפתחות בלט מתחת לפצע הניתוחי, פגיעה באיברי הבטן, חולשת רגליים זמנית, אי נוחות מתמשכת או כאב באזור המפשעה, ופגיעה בעצבים. סיבוכים אלו יהיו שכיחים יותר מעל גיל 50, בקרב מעשנים או אנשים הסובלים ממחלות כרוניות או בעיות נשימה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן