ניתוח הרניה החלמה

ניתוח הרניה החלמהמועמדים לניתוח לתיקון בקע צריכים להכין את עצמם לתקופה שלאחר הניתוח. במהלך תקופה זו עליהם להיצמד להנחיות שיימסרו להם על ידי הצוות הרפואי וזאת על מנת למזער את הסיכוי לסיבוכים ולקצר את משך זמן ההחלמה.

בכל מקרה שבו המועמד לניתוח לא הבין את שהוסבר לו מסיבה כזו או אחרת, עליו לבקש לקבל הסבר נוסף וזאת על מנת למנוע מצב של אי הבנה שעשוי להוביל להתנהלות שגויה לאחר הניתוח.

במאמר שלפניכם נפרט אודות ההנחיות הרלוונטיות לשני סוגים שונים של ניתוחים לתיקון בקע: בקע מפשעתי ובקע סרעפתי.

ניתוח לפרוסקופי לתיקון בקע סרעפתי

בדרך כלל ניתוח לתיקון בקע סרעפתי מבוצע בשיטה הלפרוסקופית (זעיר פולשנית) ורק במקרים נדירים יחסית, יוחלט לבצע את הניתוח בגישה הפתוחה (ההחלטה לבצע את הניתוח בגישה הפתוחה יכולה להתקבל הן לפני הניתוח והן במהלכו).

לאחר הניתוח הלפרוסקופי, המטופל צפוי לסבול מכאבים באזור הכתפיים, בשל נוכחות הגז המוחדר לגוף בזמן הניתוח. כאבים אלו לא אמורים להיות חזקים במיוחד וברוב המוחלט של המקרים ניתן לשלוט בהם בעזרת משככי כאבים סטנדרטיים.

אלא אם כן המטופל קיבל הנחיה אחרת, יהיה באפשרותו להפסיק את הטיפול ברפלוקס אך לרוב יומלץ לו להקפיד על כלכלה נוזלית במשך מספר ימים לאחר הניתוח. כשבוע לאחר הניתוח יהיה באפשרותו להתקדם בהדרגתיות לכלכלה רגילה. מוצרי מזון קשים כמו בשר, יש להוסיף לדיאטה בשלב האחרון ובכל מקרה להקפיד ללעוס את המזונות היטב וביסודיות במהלך הארוחות.

מעניין לדעת כי מטופלים רבים מדווחים על תחושת שובע מוקדמת ולכן מומלץ להקפיד על ארוחות קטנות ותכופות. ברוב המקרים תופעה זו תחלוף מאליה ללא כל טיפול תוך מספר שבועות ממועד הניתוח.

כמו כן חלק מהמנותחים יפתחו לאחר הניתוח קושי בבליעה. בעיה זו היא תוצאה של ההליך הניתוחי שבו נוצר שסתום חדש במעבר שבין הוושט לקיבה. הפעלת השסתום מצריכה תקופת הסתגלות מסוימת אך לרוב תוך שלושה חודשים הבעיה חולפת מאליה.

במקרים שבהם הבעיה לא חולפת, יתכן שיהיה צורך להרחיב את הפתח בהליך אנדוסקופי שאינו ניתוחי. תסמינים נוספים שעשויים להוות את מנת חלקם של המחלימים מניתוח לתיקון בקע סרעפתי כוללים בין השאר שלשולים, ריבוי גזים, נפיחות בטנית וקושי לגהק. כל התופעות הנ"ל אינן נדירות ולא צריכות לעורר דאגה במנותח.

ניתוח לתיקון בקע מפשעתי

בימים הראשונים לאחר הניתוח לתיקון בקע מפשעתי, המנותח צפוי לסבול מכאבים, שצפויים לפחות עם התקדמות תהליך ההחלמה. בכאבים אלה ניתן לשלוט באמצעות תרופות לשיכוך כאבים כשההמלצה היא שלא לסבול, אלא לטפל באמצעות התרופות שנרשמו על ידי המנתח.

בניגוד לניתוח לתיקון בקע סרעפתי, הואיל וניתוח לתיקון בקע מפשעתי לא מערב את מערכת העיכול, המנותח לא צריך להקפיד על דיאטה מיוחדת לאחר הניתוח ויכול לאכול כאוות נפשו. חשוב רק לציין שמטופלים מסוימים יסבלו מעצירות לאחר הניתוח. חשוב להתייחס לכך מבחינה תזונתית ובעיקר להקפיד על צריכת סיבים נאותה ועל שתייה מרובה של נוזלים.

כ-24 שעות לאחר הניתוח אפשר להתקלח ללא חשש במים וסבון ולמעט במקרים שבהם ישנה הפרשה מהחתך הניתוחי, אין צורך לחבוש את אזור הניתוח עם היציאה מהמקלחת. כשבוע עד עשרה ימים לאחר הניתוח, המטופל יוזמן לביקורת אצל המנתח, שבמהלכה יוציא המנתח את התפרים או את הסיכות מאזור החתך הניתוחי.

במשך שלושה שבועות לאחר הניתוח יש להימנע כליל מהרמה של משאות ולאחר מכן יש להקפיד שלא להרים עצמים ששוקלים מעל שני ק"ג במשך שלושה חודשים. באופן כללי מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת ובכלל זה קיום יחסי מין, במשך שלושה שבועות לכל הפחות לאחר הניתוח.

לאחר מכן יש לנהוג בזהירות תוך ניסיון להימנע ככול האפשר ממאמץ. משך חופשת המחלה המומלץ עומד על כשלושה שבועות אך באופן עקרוני אין מניעה לחזור לעבודה אף לפני כן, בהתאם לקצב ההחלמה ומצבו הכללי של המנותח.

תסמינים הדורשים התייחסות רפואית

כפי שניתן להבין מכל האמור לעיל, במהלך תקופת ההחלמה המנותח צפוי לחוות מגוון רחב של תסמינים וכל עוד מדובר בתסמינים צפויים ושכיחים, אין כל סיבה לחשש.

לעומת זאת ישנם תסמינים המתעוררים אחרי הניתוח, שיש בהם כדי להעיד על התפתחות של סיבוך כזה או אחר ותסמינים אלה מחייבים התייחסות רפואית. לפיכך עם הופעת התסמינים השונים שיוזכרו להלן, יש ליצור קשר ללא דיחוי עם הרופא המנתח ואם הוא לא זמין, להגיע לחדר מיון ללא דיחוי:

  • כאבים חזקים במיוחד שלא ניתן לשלוט בהם באמצעות הטיפול התרופתי שנרשם למטופל.
  • חום גבוה.
  • צמרמורות.
  • הקאות.
  • קושי בהטלת שתן.
  • הפרשה חריגה מהחתך הניתוחי.
  • קשיי בליעה חמורים או כאבים חזקים בזמן הבליעה.
  • נפיחות משמעותית בחתך הניתוחי.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן