מיתוסים על בקע שהגיע הזמן לנפץ

מיתוסים על בקע שהגיע הזמן לנפץהואיל ובקע הוא מצב רפואי הנחשב לשכיח יחסית ולמעשה פחות או יותר כל אדם מכיר קרוב משפחה או חבר שעבר ניתוח לתיקון בקע (או עבר ניתוח לתיקון בקע בעצמו), אין זה פלא שבקרב הציבור הרחב ישנן לא מעט אמונות שגויות בנוגע לבקע ולניתוחים לתיקון בקע.

מעבר לכך, ברחבי המרשתת ניתן למצוא כמויות אינסופיות של מידע בנושא: לא מעט מהמידע שניתן למצוא במקורות השונים שגוי מיסודו, ישנם גם מקורות מידע שפשוט אינם מעודכנים ולפעמים פשוט קשה לדעת למה או למי להאמין. לאור המצב המורכב, בחרנו לקבץ את כל המיתוסים המפורסמים ביותר הנוגעים לבקעים, שהגיע הזמן לנפץ.

רק גברים סובלים מבקעים

לא זו בלבד שלא רק גברים סובלים מבקעים, אלא שישנם סוגי בקעים המופיעים בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים. כך לדוגמה בקע אובטורטורי שכיח בעיקר בקרב נשים לאחר הריונות מרובים, שבהן הסיכון לתופעה זו גבוה פי שישה מאשר בגברים. אמנם ישנם בקעים השכיחים יותר בקרב גברים כמו בקע מפשעתי, אך אפילו בקע זה יכול להופיע בנשים. מעבר לכך, בקעים יכולים להופיע גם בתינוקות, פעוטות, ילדים ואפילו יילודים.

בקע הוא תוצאה של עיסוק מוגזם בספורט

אמנם ישנם בקעים שנגרמים בעקבות פעילות ספורטיבית מאומצת, שלא מותאמת ליכולותיו של המתאמן (כמו בקע ספורטאים) אך רוב סוגי הבקעים לא מתפתחים בעקבות פעילות גופנית.

ישנם אף בקעים מולדים שמתגלים בלידה עצמה או מספר ימים לאחר הלידה, ישנם בקעים המתפתחים בצלקת ניתוחית בעקבות איחוי לא תקין של החתך הניתוחי (בקע בצלקת בדופן הבטן), בקעים רבים מתפתחים בשלב מאוחר יחסית בחיים בעקבות חולשה מולדת של דופן הבטן ועוד. למעשה השמנת יתר הקשורה לחוסר עיסוק בפעילות גופנית, היא בין גורמי הסיכון לסוגים שונים של בקעים.

ברוב המקרים כאבים באשכים או במפשעה הם תוצאה של בקע

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שעשויים להוביל להתפתחות של כאבים במפשעה או באשכים. ללא בדיקה של רופא לא ניתן לזהות את המקור לכאבים ולכן מומלץ שלא לבצע אבחון עצמי ותחת זאת לגשת לבדיקת רופא.

בהקשר זה יש לציין כי לא תמיד ניתן יהיה לאבחן את הבקע בבדיקה גופנית בלבד. במקרים שבהם ישנו חשד לבקע ולא ניתן לזהות את הבקע בבדיקה גופנית, המטופל יופנה לביצוע בדיקת דימות כמו CT או אולטרסאונד.

כל בקע מחייב מעבר של ניתוח תיקון

בעבר חלק ניכר מסוגי הבקעים טופלו בניתוח תיקון בלבד. כיום לעומת זאת הגישה השתנתה וזאת לאור מחקרים רבים שבוצעו בנושא זה, שגילו כי במקרים מסוימים אין עדיפות לטיפול הכירורגי על פני הטיפול השמרני.

כך לדוגמה במקרה של בקע מפשעתי, כל עוד הבקע אינו תסמיני ולא גורם לבעיות תפקוד, יתכן מאוד שהטיפול יכלול מעקב בלבד. כמו כן בקע בצלקת לא תמיד מטופל בניתוח ובמקרים מסוימים ניתן יהיה להסתפק במעקב ובחגורת בטן אלסטית בלבד.

חשוב להבין כי בכל הנוגע לטיפול בבקעים, כל מקרה נבחן לגופו וההחלטה בנוגע לצורך בניתוח מתקבלת בשיתוף פעולה בין המנתח למטופל.

בקע תמיד בא לידי ביטוי בכאבים

הבקעים השונים באים לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים, כשבמקרים רבים הבקע גורם לכאבים. יחד עם זאת, לא כל סוגי הבקעים גורמים לכאבים ולמעשה ישנם אנשים עם בקע שכלל לא מודעים לכך שהם סובלים מהבעיה, בשל היעדר תסמינים קליניים.

בנוסף במקרים לא מעטים הכאבים מהם סובלים המטופלים קשורים לסיבוכי הבקע ולא לבקע ישירות. זהו למשל המצב במקרה שבו מתרחשת חסימת מעיים או נמק של לולאת מעי, שהצליחה לחדור לשק הבקע ועברה סטרנגולציה (חנק).

בקע ניתן לתקן בשיטות "טבעיות"

במקורות רבים ברחבי המרשתת אפשר למצוא הבטחות לטיפול בבקעים בשיטות טבעיות הכוללות למשל שינויי תזונה או תרגילים לחיזוק השרירים. אין ספק שניתן לטפל בשיטות שמרניות בתסמיני הבקעים השונים: כך למשל ניתן לטפל באמצעים טבעיים בבעיות כמו צרבת, המהווה את מנת חלקם של מטופלים הסובלים מבקע סרעפתי גולש. לעומת זאת את הבקע עצמו, לא ניתן לתקן מבלי לנתח.

חשוב להבין שהבקע נוצר כתוצאה מפגם בדופן הבטן או בסרעפת למשל, המהווה נקודת חולשה דרכה יכולים איברי חלל הבטן לחדור לשק הבקע. אמנם לא בכל סוגי הבקעים מומלץ לטפל בניתוח תיקון, אך נכון להיום הדרך היחידה לסגור את הבקע היא על ידי ניתוח תיקון.

בהקשר זה יש לציין כי באופן כללי בקעים נוטים לגדול ולהתרחב וככול שהבקע רחב יותר, כך הסיכוי לבקע כלוא גבוה יותר בהתאם. כמו כן ככול שהבקע רחב יותר, ניתוח התיקון צפוי להיות מורכב יותר.

ניתוח לתיקון בקע פותר את הבעיה אחת ולתמיד

אמנם בתחום ניתוחי הבקע חלו לא מעט התפתחויות בעשורים האחרונים, אך עדיין מנותחים לא מעטים סובלים מחזרה של הבקע לאחר הניתוח.

כך לדוגמה חזרה של הבקע לאחר הניתוח תתרחש בקרב 20-15 אחוז מהמטופלים שעברו ניתוח לתיקון בקע אפיגסטרי (בקע ברום הבטן) ובין 15-5 אחוז מהמטופלים שעברו ניתוח לתיקון בקע מפשעתי, יסבלו מחזרה של הבקע בשלב מסוים בחייהם.

בקע לא מהווה סכנת חיים

חשוב להבין שהבקע הוא לא מצב רפואי אחד אלא שם כולל למגוון רחב של מצבים רפואיים. ישנו הבדל משמעותי למשל בין בקע מפשעתי קטן במבוגר לבין בקע סרעפתי בתינוק בן יומו. בשום אופן לא ניתן לקבוע כי כל סוגי הבקעים לא מהווים סכנת חיים שכן במקרים מסוימים מבלי לבצע ניתוח בהול, החולה ילך לעולמו בוודאות.

זהו המקרה למשל כשמדובר ביילודים המאובחנים עם בקע על שם Bochdalek, הסובלים מאי-ספיקה נשימתית בשל נוכחות המעיים בחלל החזה. כך בדיוק בסכנת חיים נמצאים גם מטופלים הסובלים מבקע כלוא ומאיסכמיה של המעי.

גם כאן יש להזכיר כי כל מקרה נבחן לגופו וכי רמת הסיכון משתנה בהתאם לסוג הבקע, לסוג הרקמות או האיברים המצויים בבקע, למצב הבריאות הכללי של המטופל, לגורמי הסיכון ועוד.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן