בקע על-שם Spigelian hernia – Spiegel

בקע על שם Spiegelבקע על שם Spiegel הוא בקע ספונטני שמופיע ב-Semilunar line (קו דמוי חצי ירח). דרך קו זה חודרים עצבים וכלי דם שמהווים נקודות חלשות בפסציה (חיתולית) ונקודות חולשה אלה עשויות להתרחב בעקבות גורמים לא ידועים.

כפועל יוצא מכך, המעי עשוי לפרוץ דרך הפתח עם עליית הלחץ התוך-בטני. האזור השכיח ביותר שבו מופיע בקע זה הוא במקום שבו הפסציה דקה וחלשה יחסית על רקע המעבר של העורק האפיגסטרי התחתון דרכה, במקום ההיווצרות של ה-Semicircular line.

מה הם התסמינים של בקע על שם Spiegel?

התסמינים של בקע על שם Spiegel יכולים לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן, בליטה בדופן הבטן הקדמי ויתכן שלחולה יהיה סיפור רקע של כליאת מעי, עם או בלי חסימה. סוג הכאב, חומרת הכאב ומיקום הכאב, משתנים מחולה לחולה ותלויים בתוכן הבקע, כשבדרך כלל הכאבים מחמירים בעקבות עלייה בלחץ התוך-בטני.

כיצד מאבחנים בקע על שם Spiegel?

האבחנה של בקע על שם Spiegel בדרך כלל אינה פשוטה כלל וכלל וזאת כיוון שהבקע לא פורץ מתחת לעור אלא בין השרירים. מעבר לכך, בדרך כלל הבקע נוטה לכיוון לטרלי ומשום כך לא פשוט להעריך את מוצאו.

בקע על שם Spiegel נוטה לכליאה ולסטרנגולציה ולכן לרוב החולים ידווחו על כאבים או אי נוחות בבטן בזמן שיעול. בנוסף הסיפור הקליני במקרים מסוימים יכלול הקאות או בחילות ובמקרים אלו יהיה קושי להבחין בין בקע זה למחלות תוך-בטניות אחרות.

תהליך האבחון כולל בדיקה גופנית שבה ניתן לזהות במישוש גוש בבטן באזור הרלוונטי, שניתן להחזירו. לאחר החזרת הגוש למקומו הטבעי, ניתן יהיה למשש בקלות יחסית את הפגם בפסציה. כמו כן במקרים מסוימים כדי לאשש את האבחנה או את החשד, יש להפנות את המטופל לבדיקת CT, כשלרוב ההפניה היא בעקבות כאבי בטן מקומיים ממוקדים.

כיצד מטפלים בבקע על שם Spiegel?

ניתוח התיקון של בקע על שם Spiegel נחשב לפשוט יחסית: את שולי הפסציה תופרים מעל לפגם בדופן הבטן ובזמן התיקון קושרים באותו הצד גם את כלי הדם האפיגסטריים.

לצורך חיזוק הדופן ניתן להניח רשת סינטטית מתחת לפסציה ולאחר מכן לתפור את הפסציה מעל לרשת. גישה ניתוחית נוספת היא הגישה הלפרוסקופית התוך-דופנית או התוך-בטנית, שבה מושכים את שק הבקע והמעי לתוך הבטן ומניחים רשת סינטטית בתוך התעלה שנוצרה או על פני פתח הבקע.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן