בקע פמורלי

בקע פמורליבאופן כללי בקע או הרניה, הוא מצב רפואי הבא לידי ביטוי בחדירה של רקמה או איבר או חלק מאיבר דרך אזור חלש יחסית בקיר השרירים העוטף אותו.

בקע פמורלי באופן ספציפי נוצר על ידי מעבר לולאת מעי דרך התעלה הפמורלית, הממוקמת מתחת לרצועה המפשעתית.

הבקע הפמורלי שבוקע דרך התעלה הפמורלית, ממשיך קדימה ובולט כמסה מתחת לקו המפשעה דרך הפוסה אובליס. בשל הצוואר הצר יחסית של הבקע, הוא נוטה להיכלא וישנם חולים הסובלים בשל כך מנמק.

מה הם הגורמים לבקע פמורלי?

בקע פמורלי הוא לא ממצא שכיח, כשסך הכול הבקעים הפמורליים מהווים עד שלושה אחוז מכל סוגי הבקעים. הבקע מופיע הן בגברים והן בנשים אם כי בקרב נשים מדובר על ממצא שכיח יותר, ככול הנראה בשל רוחבו של האגן.

הבקע הפמורלי שכיח יותר בקרב מבוגרים מאשר בקרב ילדים. במקרים שבהם הוא מופיע בילדים, הסיבה היא לרוב מחלה המובילה להפרעה ברקמת החיבור, המשולבת על עלייה בלחץ התוך בטני.

מה הם התסמינים של בקע פמורלי?

התסמינים העיקריים של בקע פמורלי באים לידי ביטוי בבליטה המופיעה בזמן עמידה, הנראית כגוש באזור המפשעה. הבליטה יכולה לשנות את גודלה לאורך היום, בתלות ברמת הלחץ התוך בטני. בדרך כלל מדובר בבליטה קטנה יחסית עד בלתי נראית, כאשר המטופל נמצא בישיבה או במצב כפוף.

את דרגת הבקע הפמורלי נהוג לסווג לפי חומרת הבקע ולפי הסיבוכים הפוטנציאליים שלו. הסוג הנפוץ ביותר, הנקרא Reducible femoral hernia, מופיע ברוב המקרים ללא כאבים.

הוא מוגדר כבקע שניתן לטפל בו על ידי דחיפה של לולאת המעי שהצליחה לפרוץ דרך התעלה הפמורלית באמצעות מניפולציה רפואית. כמו כן לא אחת בבקע זה לולאת המעי חוזרת למקומה הטבעי באופן ספונטני.

במקרים שבהם הלולאה לא ניתנת להחזרה והבקע מלווה בהרגשה כללית לא טובה ובכאבים, הוא מוגדר כ-Irreducible femoral hernia.

אם לולאת המעי תקועה בתעלה הפמורלית ונוצרת חסימת מעיים, הבקע מוגדר כ-Obstructed femoral hernia ובמקרים החמורים ביותר, הבקע עשוי לגרום לחסימה של זרימת הדם לחלק מהמעי.

מצב זה מוגדר כ-Strangulated femoral hernia ונחשב למצב חירום רפואי. התסמינים של בקע זה כוללים בין השאר בחילות והקאות, כאבי בטן עזים ובהמשך עשוי להתפתח נמק במעי.

כיצד מאבחנים בקע פמורלי?

בקע פמורלי ניתן לאבחן ברוב המקרים על ידי בדיקה ידנית שכן ניתן למשש את הבקע יחסית בקלות. בדרך כלל מדובר בבקע קטן יחסית, שלא ניתן להחזירו למקומו ידנית.

אם החולה סובל מעודף משקל, יתכן שלא יהיה פשוט למשש את הבקע. במקרים אלו יהיה צורך להפנות את המטופל לבדיקת דימות מסוג MRI או אולטרסאונד כדי לאשש את החשש.

בתהליך האבחון יש לשלול מצבים אחרים שעשויים לבוא לידי ביטוי בתסמינים דומים. הכוונה היא למשל להגדלה של בלוטת לימפה משפעתית, בקע מפשעתי ומפרצת בעורק הפמורלי. בנוסף יש לבצע אבחנה מבדלת ולשלול דליות של הספנה ואדנופתיה מפשעתית.

כיצד מטפלים בבקע פמורלי?

ישנן שתי שיטות עיקריות לטיפול בבקע פמורלי להלן:

  • שיטה אחת מתבצעת דרך חתך העובר דרך הפוסה אובליס, מתחת לליגמנט המפשעה. ברוב המקרים השק ממוקם מדיאלית לכלי הדם. המנתח משחרר את השומן הפרה-צפקי ואת השק, פותח את השק וחושף את תוכנו. אם נמצא שלא נגרם נזק לתוכן השק, דוחפים אותו חזרה לצפק, תופרים את השק בצווארו ומבצעים כריתה של השק. לאחר מכן ניתן לתפור את המקום או להחדיר רשת סינטטית לפתח התעלה הפמורלית. הרשת אוטמת את הפתח כיוון שהיא מונחת מאחורי ליגמנט המפשעה ולפני הצפק.
  • בשיטה השנייה הגישה לאזור היא דרך תעלת המפשעה. לאחר פתיחת התעלה המנתח פותח את הדופן האחורית שלה (מחוץ לצפק) על מנת שיוכל לשחרר את השק ולהכניסו לתעלה. באופן הזה הופך הבקע הפמורלי לבקע מפשעתי ישיר. בהמשך הטיפול התיקון מתבצע תוך שימוש בליגמנט ע"ש קופר, הנתפר ל-Conjoint tendon.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן