בקע ספורטאים

בקע ספורטאיםבקע ספורטאים הוא אבחנה חדשה יחסית, המתארת פציעת ספורט במפשעה, באזור שבו שרירי הבטן מעוגנים לעצמות האגן.

מצב זה מאפיין ספורטאים המתאמנים בעצימות גבוהה, שלא מותאמת ליכולות הגופניות שלהם, המפעילים עומס גבוה מדי על השרירים באזור. תופעה זו מתרחשת בין היתר בקרב שחקני הוקי, רוגבי, כדורגלנים, רצי מרתון, רוכבי אופניים ועוד.

מה הם הגורמים לבקע ספורטאים?

בקע ספורטאים מתפתח בעקבות עומס יתר המופעל במהלך האימונים על שרירי הבטן, האגן והירכיים. הכאבים האופייניים לבקע ספורטאים יכולים להיות בין היתר תוצאה של דלקת במעטפת השרירים, דלקת בגידים באזור המפשעה, לחץ על עצבים באזור המפשעה וקרעים זעירים ברקמות שונות באזור זה.

במקרה של בקע ספורטאים, מקור הכאבים הוא קרעים זעירים בדופן הבטן באזור המפשעה הנגרמים בשל הפעילות הגופנית המאומצת. ליתר דיוק קרעים אלה הם תוצאה של העומס המופעל על השרירים באזור, המוביל גם כן להיחלשות האחיזה שלהם בעצמות האגן.

חוסר היציבות של השרירים והחולשה של קיר המפשעה מובילים ללחץ ומתח על העצבים במפשעה, הבאים לידי ביטוי בכאבים האופייניים לפציעה זו.

מה הם התסמינים של בקע ספורטאים?

התסמין המרכזי של בקע ספורטאים הוא כאב באזור המפשעה שלעתים מקרין לכיוון הירך, המופיע בזמן ביצוע פעילות גופנית מאומצת. המטופלים שסובלים מבקע ספורטאים מדווחים למשל על כאבים המופיעים בזמן בעיטה בכדור, שינויי כיוון פתאומיים בזמן ריצה, האצה בזמן ריצה ועוד.

בשלבים הראשונים התסמינים לא יפריעו באופן משמעותי לתפקוד היומיומי או לפעילות הספורטיבית אך אם החולה ימשיך לעסוק בספורט ללא שינוי ומבלי לקבל טיפול, הנזק יהפוך לחמור יותר והכאבים יופיעו ללא קשר לפעילות הגופנית.

כך לדוגמה במקרים מסוימים הכאבים יופיעו גם בזמן מנוחה, למשל בזמן שינוי תנוחה במיטה או בזמן ביצוע פעולות שגורמות לעלייה בלחץ התוך-בטני כמו שיעול או עיטוש. בדרך כלל הפסקת הפעילות הגופנית תוביל להיעלמות הכאבים אך אלו האחרונים ישובו ויופיעו עם חידוש הפעילות.

ברוב המוחלט של המקרים הכאבים יופיעו בצד שמאל ובצד ימין במקביל. התעלמות מהתסמינים והמשך עיסוק בפעילות גופנית ללא שינוי יובילו להחמרת הבעיה ולהתפתחות של בעיות נוספות באזור. בין היתר מדובר בפציעת ספורט הנקראת PBSI (ראשי התיבות של Pubis Bone Stress Injury).

כיצד מאבחנים בקע ספורטאים?

אבחון של בקע ספורטאים מהווה אתגר של ממש ובשל כך במקרים רבים האבחנה מתפספסת. אי לכך במקרה של חשד לבקע ספורטאים, ההמלצה היא לפנות לרופא ספורט או לכירורג המתמחה ספציפית בטיפול בפציעות ספורט באזור המפשעה. חלק ניכר מהאבחון מבוסס על תלונות המטופל, הרגלי הפעילות הגופנית שלו ושלילה של פתולוגיות אחרות שהיו יכולות לגרום לכאבים באזור המפשעה.

במסגרת האבחון חשוב להבין היכן בדיוק הופיעו הכאבים ולהבחין בין האזורים והמבנים השונים באזור המפשעה, בדגש על המפרק המחבר בין עצמות האגן (סימפיזיס פוביס), אזור התעלה המפשעתית ואזור החיבור של עצמות האגן והשרירים המקרבים של הירך.

ישנו קשר פיזיולוגי ואנטומי הדוק בין המבנים והאזורים השונים באזור זה ולעיתים בעיה באזור אחד גורמת להקרנת הכאבים לאזור אחר. לפיכך זיהוי המוקד המדויק של הכאבים הוא קריטי לאבחנה הנכונה.

בדרך כלל כדי לשלול פתולוגיות אפשריות אחרות וכדי לאשש את החשד לבקע ספורטאים, יהיה גם צורך לבצע בדיקות דימות כמו בדיקת אולטרסאונד דינמי, המאפשרת להדגים במדויק את הנזקים הרלוונטיים לפציעה זו.

כיצד מטפלים בבקע ספורטאים?

בקע ספורטאים מטופל בניתוח תיקון אנדוסקופי שבו מחזקים את נקודות העיגון של שרירי הבטן לעצמות האגן ומניחים רשת סינטטית באזור תעלת המפשעה, שמיועדת לחזק את הדופן החלשה.

לאחר הניתוח, על המטופל לעבור תהליך שיקום בן מספר שבועות שבמהלכו יבצע תרגילי פיזיותרפיה שונים במטרה לחזק את השרירים החלשים. החזרה לפעילות גופנית צריכה להתבצע בהדרגתיות אך לרוב לאחר תקופת שיקום של חודשיים לכל היותר, המטופל יכול לשוב לפעילות מלאה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן