דלקת בשתן כאבי גב

דלקת בדרכי שתןדלקת בדרכי שתן הינה מצב בריאותי אשר תוקף מיליוני נשים וגברים מדי שנה (בעיקר נשים). מי שחוותה את התופעה יודעת לזהות את המטרד שמתאפיין בדרך כלל בתכיפות מוגברת של הטלת השתן, צריבה בעת מתן השתן ובמקרים מתקדמים מתבטא בדימום בשתן ובכאבי גב תחתון. מערכת דרכי השתן מורכבת משלפוחית, צינורות שתן המובילים את השתן וכליות.

מערכת זו מייצרת ומרכזת את השתן ודואגת בסופו של דבר לסילוקו מחוץ לגוף. לעיתים, חיידקים מצליחים לפלוש באמצעות מערכת זאת ומעוררים תגובה זיהומית הידועה כדלקת בדרכי השתן.

אחד התסמינים העיקריים המאפיינים את הדלקת הוא כאבי גב חזקים באזור הגב התחתון, בייחוד בצידו הימני, או במקרים מסוימים, אף מתפזר הכאב מתחת לצלעות.

מתי מרגישים כאבי גב?

פעמים רבות, כאשר הדלקת בשלפוחית השתן נותרת ללא טיפול במשך זמן רב, מופץ הזיהום מהשלפוחית במעלה צינורות השתן לכליות. מצב זה מתואר על ידי כאב גב עמום באזור הגב התחתון. חום, צמרמורות, בחילות והקאות הם תסמינים נוספים המרמזים על זיהום בכליות כתוצאה מסיבוכים בדרכי השתן.

מחלות מין מדבקות רבות אשר נגרמות על ידי כלמידיה, או מחלות כמו זיבה, לעתים קרובות מעוררות תסמינים זהים המדמים דלקת בשלפוחית השתן. תסמינים אלה כוללים כאבים באזור הגב התחתון. כמו כן, זיהומים פטרייתיים יכולים לגרום גם הם לכאבים עזים בגב התחתון במיוחד כאשר זיהום פטרייתי חודר לזרם הדם. לפיכך בדיקת מעבדה נדרשת כדי לשלול אפשרויות מהסוג הזה.

מתי מומלץ לפנות לרופא?

זיהומים תכופים אשר נוטים להופיע מדי כמה שבועות או חודשים מצריכים בירור רפואי כדי לאפשר את איתור הבעיה וללמוד להתנהל נכון, כמו גם לנקוט באמצעי מניעה אפריורי כלומר, קבועים מראש. הרופא המטפל עשוי להפנות את המטופל לאורולוג והאחרון עשוי להמליץ על ביצוע של בדיקות מסויימות כמו גם לסייע במניעת סיבוכים רפואיים.

נשים הרות רבות נמצאות בסיכון מוגבר יותר לזיהומים בדרכי שתן בשליש השני והשלישי של ההריון. מקרים כאלה בדרך כלל מתבררים כמקרים קלים אשר תסמיניהם נוטים לחלוף לאחר מספר ימים. אך למרות זאת במקרים מסוימים, השימוש באנטיביוטיקה עשוי להיות נחוץ.

הטיפול האנטיביוטי ממגר את הזיהום ויכול להקל על כאבי הגב. גם אם כאבי הגב חולפים לאחר נטילת התרופה במשך מספר ימים, אין להפסיק את הטיפול שהומלץ על ידי רופא ולפיכך חשוב להשלים את הטיפול במלואו. הימנעות מהשלמת הטיפול עלולה לגרום לזיהום חוזר.

גורמים אפשריים

קיום יחסי מין, שינויים הורמונאליים, התאפקות ממושכת טרם הטלת השתן ואי צריכת נוזלים מרובה, כל אלה מהווים גורמי סיכון אפשריים.

טיפול בתסמיני הדלקת

ניתן לטפל בדלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן באמצעות נטילה יומית של אנטיביוטיקה. נשים בעלות נטייה להדבק בזיהום לאחר קיום יחסי מין יכולות להיוועץ ברופא בנוגע לדרכי טיפול מונע. כמו כן, טיפול בזיהום בדרכי השתן ראשוני, מצריך טיפול אנטיביוטי במשך שלושה ימים רצופים. נשים רבות נוטלות משככי כאבים כגון אקמול או איבופרופן כדי להקל על כאבי הגב. שינה עם שקית חימום המונחת על האזור הרצוי יכולה להקל על כאבי הבטן או הגב.

פנאזופירידין, המוכרת בשמה המסחרי סידורל, היא תרופה יעילה שנועדה לטפל בכאבים, צריבה וחוסר נוחות המאפיינים דלקת בדרכי השתן.

מצהתרופה אינה מטפלת בזיהום עצמו ואינה פותרת את הבעיה אך מקלה באופן כמעט מיידי על התסמינים ותחושת חוסר הנוחות. למרבה הצער, בחודשים האחרונים קיים מחסור של התרופה בבתי המרקחת ברחבי הארץ ונשים רבות נאלצות ליטול משככי כאבים במקום.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן