הערכת עוצמת הכאב של מטופלים לאחר ניתוח בחדר התאוששות

הליכים רפואיים המבוצעים במטופלים כרוכים בכאב. העיסוק ברקמות, הליכים כירורגיים וניתוחים נעשה במקרים רבים תחת השפעת חומרים מרדימים אך אין בזאת כדי להעלים את כאבי ההתאוששות.

מחקר שנועד להעריך רמת כאב בקרב מטופלים שעברו טיפול תחת הרדמה

מחקר שנעשה לאחרונה ביקש להעריך את רמת הכאב בקרב מטופלים שעברו טיפול תחת הרדמה. רופאים מכירים היטב את הערכת עוצמת הכאב של מטופלים לאחר ניתוח בחדר התאוששותהסימפטומים של המחלות ואת הכאבים הכרוכים בריפוי באמצעות ניתוח. אולם גם מיטב הרופאים יודו כי קיים חוסר ידע ויש חוסר בהתייחסות לנושא המדידה והטיפול בכאבים שלאחר ניתוחים. כאבים חזקים, חריפים, לא זוכים להתייחסות מספקת לא מתוך חוסר רצון אלא בשל העובדה שקשה למדוד רמת כאב ולהעריך את רמת הסבל בקרב החולים. מחקר שנערך לאחרונה בפוארטו ריקו מבקש לשפוך אור על המצב ולתרום במשהו לשינוי המצב.

 

 

מה היה מהלך המחקר?

במחקר, שהתנהל באוניברסיטת של פוארטו ריקו רצו החוקרים לתת דעתם לשני כלים המשמשים להערכה התנהגותית. הכלים, שמשמשים להערכת רמות כאב הינם NVPS-R וכן CPOT. אלה כלי הערכה שמקובל לראות כטובים למדי בהערכת כאב עבור מטופלים אך לא נעשה בהם שימוש גורם בשגרה. לצורך המחקר, נבדקו רמת ההרדמה ועומקה (באמצעות מדד מקובל Sedation Scale). את רמות הכאב העריכו החוקרים שהגיעו למרכז הרפואי שבסן חואן, במדד CPOT שנמדד בסקלה מספרית שבין אפס לבין שמונה וכן ב-NVPS-R המודד את רמות הכאב בסקלה שבין אפס לעשר. (קראו גם על סולמות כאב).

 

מדידות עוצמת הכאב נעשו בזמנים שלאחר הניתוח. נלקחו מדדים מיד לאחר ההגעה לחדר ההתאוששות וכן לאחר רבע שעה, חצי שעה, ארבעים וחמש דקות, שעה וחצי ושעתיים. ניתוח הנתונים נעשה בכלים סטטיסטים, תוך שימוש באנליזה ורגרסיה שנועדו לרכז את כל התוצאות, לכדי הערכה אחידה למרות השימוש בכלי מדידה שונים. במהלך המחקר, עשו החוקרים שימוש לא רק במדדים שצוינו (NVPS-R ו- CPOT). בנוסף, וכדי לתקף את הממצאים, נלקחו מדדים וסימנים חיוניים. נבדקו מדדי נשימה ונותחו המשמעויות הקליניות.

 

אילו ממצאים גילו החוקרים?

על פי פרסומי המחקר, נראה כי החוקרים סבורים שמדדי NVPS-R ו-CPOT יודעים לבצע הערכה של כאב חריף בקרב מטופלים שהורדמו והועברו להתאוששות. כאשר הדיווח היה של כאב חזק במיוחד, נמצא שדווקא מדד CPOT היה ככל הנראה טוב במיוחד. התוצאות היו עקביות אף יותר לעומת התגובות הפיזיולוגיות והנשימתיות בזיהוי כאבים חריפים. המשמעות של המחקר היא כי אין זה נכון להתבסס אך ורק על סממנים פיזיולוגיים המשמשים כיום להערכת הרופאים לגבי רמות הכאב של החולים והמחלימים. CPOT (Critical care Pain Observation Tool) יעיל ומוצלח לזיהוי רמות הכאב.

 

אולי מוזיקה יכולה להיות הפתרון?

עם כל החשיבות והתרומה של ניתוחים בהתגברות על מחלות ופציעות, טרם נמצאה הדרך שתפתור או תעלים כאבים לאחר ניתוח. גם המחקר שהוצג להלן לא מבטיח כי ניתן לסלק את הכאב אולם ממצא מעניין אחר מגלה שהתשובה אולי איננה מצויה ביותר חומרי אלחוש או תרופות הרגעה חזקות יותר. בהחלט יתכן שבעתיד נראה בחדרי ההתאוששות רמקולים שישמיעו לחולים מוזיקה נעימה.

 

באנגליה דיווחו כמה חוקרים על גילוי מעניין. נמצא כי מטופלים שעברו ניתוחים מסוגים שונים הגיבו למוזיקה לא רק רגשית אלא גם גופנית. החולים, שעברו ניתוחים שונים, לרבות במפרקים, ניתוחי לב, ניתוחי שברים, השתלות, ניתוחים קיסריים ואחרים, חוו רגיעה והפחתה ברמת הכאב. ממצא זה הושווה עם מטופלים שלא הושמע בפניהם כל סוג של מוזיקה. יש לציין כי מגוון ז'אנרים מוזיקליים הביא להטבה במצב החולים, הטבה שכללה הפחתה בחרדה והרגשה כללית טובה יותר. עוד צוין כי כדאי לשקול השמעת מוזיקה גם בזמן הניתוח עצמו, ככלי להרגעת המטופלים והצוות המטפל גם יחד.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

כאב נוציצפטיבי

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן