סובלים מכאבים באזור האשכים? ייתכן ויש לכם תסביב האשך

תסביב האשך הוא בעיה מורכבת בכל קנה מידה שעלולה להופיע אצל בני המין החזק. זוהי תופעה מורכבת המתרחשת לרוב בגילאיםכאבים כתוצאה מתסביב האשך צעירים יחסית – בגילאי 16-12 בעיקר – אבל עלולה להופיע אצל גברים גם בטווחי גילאים אחרים. היא כרוכה בכאבים עזים באשך, אבל למרבה הצער בהרבה יותר מכך: בהיעדר טיפול מהיר ומיידי, הבעיה עלולה להסתיים בנמק הדורש כריתה של האשך.

במאמר הבא נציג בפניכם את הגורמים העיקריים לתסביב, ההשלכות האפשריות שלו ודרכי הטיפול המוצעות כיום.

תסביב האשך – מהו?

תפקידו העיקרי של האשך, כידוע, הוא לבצע הפרשה של הטסטוסטרון (הורמון המין הזכרי) ולקחת על עצמו את הייצור של תאי הזרע. האשך נוצר בבטנו של העובר ויורד לקראת סוף ההריון לשק האשכים, תוך שהוא מחובר לחבל הזרע ובהמשך לכך לשלפוחית הזרע. זהו לכל הפחות המצב התקין.

במקרה של תסביב אשך, נוצר מצב בו האשך מסתובב סביב עצמו. הדבר גורם לפיתולו של צינור הזרע ולחסימה חמורה בכלי הדם הקשורים לאשך, ולעיתים למיקום גבוה מדי של האשך או לזווית חריגה שלו. האדם הסובל מהבעיה צפוי לסובל מכאבים עזים במיוחד ומנפיחויות בשק האשכים, לצד תסמינים דוגמת בחילות, הקאות וכאבי בטן.

הסכנה העיקרית של תסביב האשך נראית מובנת מאליה על רקע תיאור הבעיה שהובא מעלה: ניוון של שק האשכים, עד למצב של "מוות" עבורו. כאשר לא מגיע לאשך דם במשך פרק זמן ממושך יחסית, ייתכן מצב בו לא יהיה מנוס אלא מלכרות אותו. מיותר אולי לציין מדוע הצעד הזה כרוך בנזקים חמורים ובלתי הפיכים באיכות החיים של האדם הסובל מהבעיה וביכולת הפוריות שלו, בין אם בפרק הזמן הנוכחי ובין אם לאחר מכן (כאמור, זוהי בעיה שמופיעה בעיקר בגילאים ילדות ונעורים).

מה המקור לתסביב האשך?

עד היום, אין תמימות דעים בנוגע לגורמים הספציפיים המביאים לתסביב האשך, כאשר ייתכן מאוד שמדובר בשילוב של מכלול גורמים. מבחינה פיזיולגית, הדעה המרווחת היא שהבעיה עלולה להיווצר אצל ילדים, נערים ומבוגרים אשר חבל הזרע שלהם ארוך בהשוואה לנורמה, או לחלופין כשישנה אצלם בעיה בקיבוע של האשך לאיברים ולמערכות המקיפים אותו.

חבלות ישירות באשך או באזור המפשעה כתוצאה מחבלה או אפילו מפעילות גופנית מאומצת מדי הם גורמי סיכון נוספים. מדובר במקרים נדירים באופן יחסי, אבל כאלה שהם בגדר אפשרות שחשוב להיכר.

כיצד מטפלים בתסביב האשך?

עם תסביב האשך, פשוט אי אפשר לקחת סיכונים. כאשר מופיעים הסימנים שעלולים להעיד על הבעיה, יש לגשת לאבחון אצל רופא מומחה בהקדם האפשרי. אבחון הבעיה מבוסס על בדיקה פיזיולוגית של מרקם האשך והתנוחה מה הוא מונע, כמו גם את תפקודו של הרפלקס הקרמסטרי – רפלקס אותו מפיקים דרך גירוי חלקיו העליוניים והפנימיים של הירך, מה שמביא לכך ששק האשכים מתכווץ והאשך עצמו עשוי לנוע. אם הרפלקס הזה אינו קיים, ייתכן שמדובר בתסביב האשך.

כיום ידוע שאי אפשר לקחת סיכונים עם תסביב האשך, ולכן הנטייה היא לבצע ניתוח בכל מקרה בו ישנו חשד סביר לכך שמדובר בבעיה. הניתוח עצמו נעשה בהרדמה מלאה ומתחיל מביצוע חתך בשק האשכים. דרך החתך יכול הגורם המנתח לסובב את חבל הזרע ובכך לבצע קיבוע מחודש של האשך לשק האשכים. אם מגלים שכבר מאוחר מדי והאשך התנוון, אין מנוס אלא לכרות אותו.
שימו לב שכריתה של אשך אחד אינו מביאה בהכרח לפגיעה בפוריות. אם מבצעים קיבוע באשך הנגדי, שלא חווה את התסמונת, עשויים להציל אותו. גבר עם אשך אחד תקין נחשב פורה, ובכוחו להביא לאוויר העולם ילדים.

מקורות ולקריאה נוספת:
Testicular Torsion – Mayo Clinic
Testicular Torsion – Diagnosis, Evaluation and Management – American Family Physician

 

אולי יעניין אותך גם:

כאב ראש אצל ילדים – מתי הכאב ראש צריך להדליק נורת אזהרה?

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן