טיפול קוגניטיבי התנהגותי בכאב

גם אם תחפשו בנרות, לא תמצאו אדם שאינו סובל מכאבים מפעם לפעם. בין אם מדובר בכאב נקודתי או כרוני, ובלי קשר למיקום הכאב ולדרגת העוצמה שלו, חשוב לזכור שיש כיום מגוון רחב של פתרונות וטיפולים. למרות שה"אינסטיקנט" של רבים מהאנשים הוא לפנות לטיפולים אשר מתמקדים בתסמינים בלבד (למשל תרופות), לטווח הארוך דווקא הפתרונות השורשיים יותר הם המומלצים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא מדרכי ההתמודדות היותר מומלצות כיום עם כאב, על סוגיו השונים. במאמר הבא נסביר, כיצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לסייע ואיך עושים את זה נכון.

טיפול CBT – זיהוי מקור הכאב וטיפול בו

את הכאב מגדירים כיום כחוויה סובייקטיבית, הן פיזיולוגית והן רגשית. המטרה האבולוציונית של הכאב היא להתריע את האדם על כך שדבר מה שאינו כשורה מתרחש בגוף שלו, אם כי הכאב הופך לא פעם לבעיה בפני עצמו. טיפולי CBT פועלים לשיפור תסמיני הכאב בכמה אופנים, כאשר הרעיון המרכזי הוא שינוי דפוסי החשיבה של האדם אשר מקושרים לכאב.

ההנחה העומדת בבסיס הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בכאב היא שחוויית הכאב של האדם, שהיא לא נעימה לכל הדעות, מושפעת מדפוסי מחשבה והתנהגות שהאדם מפתח. לכן המטרה הראשונה של טיפולי ה-CBT היא לזהות ולמפות באופן מדויק ככל האפשר את הדפוסים המזיקים לגוף ולנפש, שרק עלולים להעצים את תדירות ודרגת העוצמה של הכאב שהאדם חווה. 

ניתן להדגים זאת באמצעות החרדה המלווה להרבה מאוד סוגי כאבים, הגורמת לכך שאדם הסובל מהם עלול לחשוש בכל רגע נתון מהופעת הכאבים. מחשבות שליליות מהסוג הזה עלולות להשפיע על האדם מבחינה פיזיולוגית (למשל העלאת מתח השרירים ויצירת סטרס), שעלול ליצור את הכאב או להחמיר אותו.

לא זונחים את הפן ההתנהגותי

שימו לב שטיפול קוגניטיבי התנהגותי, כנובע משמו, לא מתייחס אך ורק לדפוסי המחשבה של האדם. בשלבים המתקדמים של הטיפול מושם דגש על שינוי ברמת ההתנהגות של האדם ביחס לכאבים שהוא חווה. גם במקרה הזה עלול האדם להתנהג בצורה מסוימת, המזיקה לגוף, בעקבות הכאב או כחשש ממנו: דוגמא מובהקת היא אדם אשר מפחית באופן דרסטי את הפעילות הגופנית שלו, כאשר צמצום הפעילות מפחית את קצב חילוף החומרים, חוזק השרירים והגמישות – ובכך עלול להנציח את הכאב.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לא צפוי להרכיב תוכנית פעילות גופנית המותאמת לאדם (למטרה זו עומדים אנשי מקצוע שונים בתכלית), אבל הוא כן יכול להעביר לאדם דגשים חשובים לגבי ההתנהלות הפיזית שלו ביחס לכאב או אפילו באופן כוללני יותר. בדרך זו האדם יוכל לקבל שליטה מסוימת בכאב דרך הגוף.

דגשים חשובים בבחירת מטפל

לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שההכשרה והניסיון של המטפל הקוגניטיבי התנהגותי עשויים להשפיע לא מעט על התהליך הטיפולי ואחוזי ההצלחה שלו בסוף הדרך. לכן חשוב לבחור במטפל CBT שבטוחים בהכשרה שלו בכל מאת האחוזים, ורצוי כזה אשר יש לו ניסיון משביע רצון בשימוש בתורת ה-CBT על מנת להפחית כאבים (והרי מדובר בתחום תיאורטי רחב ומסועף מאוד). 

הכימיה עם המטפל עשויה להשפיע אף היא על הצלחת הטיפול, ולכן רצוי להתרשם מהיבט זה בהתנהלות מול המטפל בשלבים הראשונים של התהליך ולכל אורכו.

 קחו בחשבון עם זאת שהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא ארוך טווח באופן יחסי, כך שמי שמצפה לתוצאות משביעות רצון כבר לאחר טיפול אחד או שניים צפוי להתאכזב. תדירות הטיפול ואופן הביצוע שלו מושפעים בין השאר ממאפייני האדם ומדפוסי הכאב שהוא חווה, כך שהתהליך משתנה מאדם לשנה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן