דלקת פרקים ראומטית

דלקת פרקים ראומטיתדלקת פרקים ראומטית היא מחלה אוטואימנוית הגורמת לכאבים פרקים קשים ונפוצה מאוד בקרב נשים. בדומה למחלות אוטואימוניות אחרות, דלקת פרקים ראומטית אינה ניתנת לריפוי והטיפול בה מתבסס על שיכוך הכאב בלבד.

מה גורם לדלקת פרקים ראומטית?

דלקת פרקים ראומטית נגרמת בצורה אוטואימונית, כאשר מערכת החיסון תוקפת את המפרקים ויוצרת תגובה דלקתית. כתוצאה מהמהלך, שכבת הסינוביום עוברת התעבות שעלולה לגרום בסופו של דבר להרס המפרק ולפגיעה בכוח הגידים. לאחר שנים ארוכות של מחלה ניתן לראות דפורמציה במפרקים ואיבוד הצורה הטבעית שלהם.

קיים גורם תורשתי שמוביל לדלקת פרקים ראומטית, וידוע שזוהי מחלה משפחתית. ככל הנראה קיים פקטור גנטי שמופעל על ידי טריגר חיצוני (כמו זיהום או שינוי סביבתי). עם זאת, הפקטור הגנטי שקשור אליה עדיין לא בודד ולא ניתן לאבחן אותה על בסיסו.

סימנים של דלקת פרקים ראומטית

דלקת פרקים ראומטית גורמת לכאב כרוני וקושי רב בשימוש במפרקים לאורך זמן. מבחינה פיזית, המפרקים הופכים לנפוחים, רגישים וחמים ולאחר תקופה מסויימת מתפתחים עיוותים. אחד מסימני ההיכר של המחלה הוא נוקשות בוקר, שבה קשה מאוד להשתמש במפרקים למשך פרק זמן מסויים לאחר ההתעוררות מהשינה. כמו כן, המחלה גורמת לעייפות, חום וירידה בלתי צפויה במשקל.

בשלבים המוקדמים של דלקת פרקים ראומטית, הפגיעה היא בעיקר במפרקים הקטנים ומתבטאת באצבעות. לאחר התקדמות המחלה, סימני הכאב יכולים לעבור גם למפרקים הגדולים כמו הברכיים, המרפק, מפרק הירך והכתפיים. ברוב המקרים הפגיעה היא סימטרית ומערבת בצורה שווה את המפרקים משני הצדדים.

דלקת פרקים ראומטית מתבטאת בהופעת כאב מחזורי ש"הולך ובא". מבחינה זו, קיימות תקופות של כאב וחוסר יכולת לבצע פעולות שונות, ומצב שני תקופות אחרות של רמיסיה והיעלמות הסימנים. המטרה העיקרית של הטיפול בדלקת פרקים ראומטית היא להאריך ככל שניתן את תקופת הרמיסיה ומצד שני לקצר את תקופת הכאב.

הטיפול בדלקת פרקים ראומטית

למרות שנכון להיום לא קיים טיפול שגורם להחלמה מהמחלה, ניתן בהחלט להשתמש בתרופות מסוגים שונים על מנת להקל על הכאב ולהפחית את הדלקת. כמו כן, טיפול פיזיותרפי משמש לשיפור היכולת להשתמש במפרקים ומלמד איך נכון להתמודד עם המחלה. במקרים קשים ולאחר שנים ארוכות, יש צורך בניתוח להחלפת המפרקים הפגועים.

טיפול תרופתי

קיימים מספר סוגים של תרופות שמאפשרות טיפול בדלקת פרקים ראומטית. כאשר מתחילים טיפול תרופתי רצוי להתחיל בתרופות הקלות ביותר ועם הזמן לשנות את התרופות ולהעלות את עצמתן בהתאם. חשוב לזכור שככל שהתרופה חזקה יותר כך היא גורמת לתופעות לוואי קשות יותר.

NSAIDs

משפחת התרופות הנפוצה ביותר להקלה על כאב ודלקת וכוללת את התרופות איבופרופן (אדוויל ונורופן) ונפרוקסן הנמכרות ללא מרשם רופא ואטופן, סלברקוקס ואחרות הדורשות מרשם. תרופות אלה נחשבות לטובות וזמינות אך בשימוש לאורך זמן יכולות לגרום לנזקים כמו כיב קיבה ועליה בשכיחות מחלות כלי דם.

סטרואידים

סטרואידים הם התרופה היעילה ביותר להקלה על הדלקת ובזכותן ניתן להפחית את הכאב ואת התהליך הדלקתי בזמן קצר. למרות היעילות של הסטרואידים הם גורמים לתופעות לוואי קשות כמו פגיעה בעצמות, קטרקט והשמנה.

תרופות נוספות

בשלב מתקדם יותר ניתן לעבור לשימוש בתרופות נוספות כמו מתוטרסקס, הידרוכלורוקין ואחרות. תרופות אלה עוזרות לשינוי מהלך המחלה אך ממעטים בשימוש בהן בגלל תופעות לוואי קשות וידע מועט בנוגע לתרופות.

פיזיותרפיה

מלבד השימוש בתרופות טיפול פיזיותרפי משפר באופן משמעותי את מצב החולים ומקל על הכאב. במהלך הטיפול עובדים על הארכת השרירים ושימוש נכון במפרקים וכך מופחת העומס עליהם ורמת הכאב יורדת. חשוב לזכור שהטיפול הפיזיותרפי בא בנוסף לטיפול התרופתי ומטרתו היא לא להחליף אותו, ויש למצוא את הדרך לשלב בין שניהם.

אולי יעניין אותך גם:

דלקת מפרקים שגרונית – כל שבאמת צריך לדעת על הדלקת נפוצה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן