טיפול נגד כאב אצל ילדים ותינוקות

כאשר התינוק או הילד מתלונן על כאב, יש לברר תלונה זו לעומק במטרה לא לפספס מצבים חמורים. השאלה הראשונה עליה צריך לענות היא האם יש חום והאם קיימים סימנים נוספים שמכוונים למקור הכאב.

לדוגמא, תינוק שמגרד כל הזמן באוזן יכול להעיד על דלקת אוזניים, ומצד שני תינוק שבוכה בזמן היציאות יכול להעיד על כאבי בטן.

הטיפול הראשוני לחום וכאבים אצל תינוקות יכול להיות טיפול במשככי כאבים כמו אקמול ונורופן.

במצבים כרוניים, ניתן לטפל בכאב אצל ילדים ותינוקות בדומה למקובל במבוגרים, על ידי פיזיותרפיה, תרופות מתקדמות וסוגים נוספים של טיפולים.

נכון להיום לא קיימים טיפולים שונים לילדים לעומת מבוגרים, ומנסים להקל על מצבם על ידי טיפול בדומה למה שקורה אצל המבוגרים.

אקמול ונורופן

הדבר הראשון שרוב ההורים עושים לאחר הופעת חום או כאב אצל הילדים הוא טיפול במשככי כאבים, והנפוצים ביניהם הם אקמול ונורופן.

תרופות אלה בטוחות מאוד לשימוש ועוזרות להקלה מיידית על החום ולכן נפוצות מאוד לשימוש אצל ילדים רבים במהלך השנים הראשונות. כאשר משתמשים באקמול ונורופן חשוב מאוד להקפיד על מינון התרופה המומלץ על פי הגיל ומשקל התינוק, ובמידה ולא בטוחים להתייעץ עם הרופא המטפל או עם אדם מוסמך אחר.

אקמול

תרופה ותיקה ויעילה ביותר שמובילה להפחתת חום והקלה על הכאב. האקמול עובד על מנגנון של עיכוב הכאב במוח ולכן מאוד יעיל להקלה על כאבים רבים.

אקמול היא תרופה בטוחה מאוד ואינה גורמת לתופעות לוואי חמורות, אך חשוב להקפיד על המינון המתאים – לאורך זמן שימוש במינון גבוה מדי גורם לנזק כבדי.

המינון המקובל של סירופ אקמולי הוא חצי CC לק"ג, כלומר עבור תינוק ששוקל 10 ק"ג יש להשתמש במינון של 5 CC.

נורופן

נורופן היא תרופה שנכנסה לשימוש נרחב בקרב ילדים בשנים האחרונות ומכילה את החומר הפעיל איבופרופן.

זוהי תרופה יעילה ביותר שפועלת במנגנון אנטי דלקתי, שגורם להפחתת התגובה הדלקתית. אי לכך, נורופן יעילה ביותר במקרים של כאבי שרירים, עצמות, ודלקות מסוגים שונים, וכמו כן גורמת לירידה בחום.

החיסרון הגדול של השימוש בנורופן הוא מבחינת תופעות לוואי, שבשימוש ממושך נורופן עלול לגרום לכיבי קיבה. ולכן, חשוב להקפיד לקחת את הנורופן אחרי האוכל ולהפסיק את נטילת התרופה כאשר הכאב פוחת.

המינון המקובל לשימוש בנורופן בילדים הוא 2 CC לק"ג, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא לפני תחילת השימוש.

שילוב של אקמול ונורופן

הטיפול המומלץ בכאבים וחום אצל ילדים הוא שילוב בין אקמול ונורופן, כך שלוקחים את שתי התרופות לסירוגין.

לפי שילוב זה, מקובל לתת כל 4 שעות תרופה כך שפעם אחת התינוק מקבל נורופן ובפעם הבאה אקמול. בדרך זו, ניתן להפחית את מינונה של כל תרופה ולספק לתינוק הקלה על הכאב במנגנון משולב היעיל בהרבה מאשר שימוש בכל תרופה בנפרד.

אוטידין – טיפות אוזניים

כחלק מהטיפול בדלקות אוזניים ניתן לתת לילדים טיפות אוזניים מסוג אוטידין – אלו הן טיפות אוזניים המכילות חומר אלחוש העוזרות להקה על כאב האוזניים.

טיפות אלה לא פועלות כאנטי דלקתיות אלא רק כמפחיתות כאב, ולאחר מספר ימים מערכת החיסון של הילד מתגברת על הכאב באופן עצמאי.

טיפול בכאב כרוני

ילדים הסובלים מכאב כרוני עוברים טיפולים להקלה על הכאב בדומה למבוגרים. במקרה זה, ניתן לתת לילדים טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים על ידי גלי רדיו או ביופידבק וסוגים נוספים של טיפולים. במקרה זה אין פתרונות מיוחדים עבור ילדים, ומשתדלים להקל על הכאב בדרכים הידועות כפי שקורה אצל מבוגרים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן