כיצד הכאב הזמני עלול להפוך לכאב כרוני?

התמודדות עם כאב אינה דבר פשוט, על אחת כמה וכמה אצל אנשים אשר עבורם הכאב מוגדר ככרוני. כאב מהסוג הזה לא עוזב אותם למעשה אף פעם, אלא חוזר בצורה של התקפים בתדירות משתנה.

למרות שבדרך כלל נהוג לבצע אבחנה בין כאב זמני (אקוטי) לבין כאב כרוני, יש מצבים בהם כאב זמני עלול להפוך להיות לכרוני עם הזמן. מתי זה קורה? ואיך ניתן להתמודד עם כך?

כיצד הכאב הזמני עלול להפוך לכאב כרוני?

מחוללי כאבים: ניתוחים ובעיות נוספות

כדי להבין את המנגנון במסגרתו כאב זמני עלול להפוך להיות כרוני, חשוב להבין כמה דברים. ראשית, שההבדל בין כאב זמני לכרוני אינו קשור אך ורק לפרק הזמן בו מופיעים הכאבים. כאב אקוטי נגרם מסיבה שאנחנו יכולים להגדיר, דוגמת פגיעה, נפילה או חבטה שהגוף עובר. עם התפוגגות הגורם לכאב, הוא אמור להיות מטושטש בהדרגה ולהיעלם. במקרה של כאב כרוני, לעומת זאת, המקור לכאב הוא תהליכים פנימיים המתחוללים בגוף, תהליכים שעלולים להתרחש בלי קשר לגורם הישיר לכאבים.

בנוסף יש לקחת בחשבון את האופן בו גוף האדם מתמודד עם פציעות שונות, למשל פציעות ספורט. בניגוד לחלק מבעלי החיים האחרים, האדם מסוגל להתמודד עם פגיעות חמורות בצורה משביעת רצון באמצעות טיפולים שונים, ובכלל זה ניתוחים.

קראו עוד על התמודדות עם כאבים לאחר ניתוח

למרות שלגוף האדם יש יכולות ריפוי טבעי יוצאות מגדר הרגיל, הוא מוגבל בהתמודדות שלו עם טראומות קיצוניות שהוא עובר. כאשר הפציעה היא חמורה ו"לא טבעית", ואפילו כשהאדם עובר טיפול מורכב דוגמת ניתוח להתמודדות עם הבעיה מהשורש, מנגנוני הגוף משתבשים להם. אחת ההשלכות של כך היא כאבים החוזרים בפרקי זמן ארוכים, עד לרמת הכאבים הכרוניים.

בנוסף לכך ייתכנו מצבים של רגישות יתר, כלומר, כאבים עזים הנובעים ממגע שלא אמור להיות כרוך בכאבים עזים מדי. יכול להיות מצב בו הגירוי המביא לכאבים מופסק תוך פרק זמן קצר, אבל עדיין אנחנו נחוש את הכאב המקושר אליו למשך שעות ספורות, או אפילו יותר.

מה קורה בגוף שלנו בעת חווית כאב כרוני?

מבחינה ביולוגית, אפשר לתלות את התרחיש בו כאב אקוטי הופך לכרוני במערכת הנוציספטיבית, הכוללת בתוכה את סיבי הכאב. מערכת זו מעבירה למוח את המידע על נזקים שהגוף חווה, כאשר חלק מהסימנים האלה "מתורגמים" על ידי המוח לתחושות כאב. שיבוש של הפעילות הזו, כפי שקורה כאמור במצב של פגיעה רצינית, עלול להביא לכך שהכאב יחזור בצורה ובדרגת עוצמה בלתי צפויה. המערכת הנוציספטיבית פועלת בצורה שגויה ומשדרגת למוח את סימני הכאב גם כאשר אין לכך סיבה ישירה. אצל חלק גדול מהאנשים, המשמעות של כך היא כאב אותו ניתן להגדיר ככרוני במלוא מובן המילה.

איך מתמודדים הלכה למעשה עם כאבים כרוניים?

עם המעבר לשדה המשחק של הכאב הכרוני, החוקים משתנים במידה רבה. כאב המוגדר לכרוני הוא לרוב כזה שלא נוכל להיפטר ממנו באופן מוחלט, ולו מכיוון שקשה לעיתים להצביע על הסיבה הספציפית המביאה לו ביום נתון. ההתמודדות של האדם נעשית במצב הזה במטרה לצמצם את תדירות הכאבים מצד אחד, ולהפחית את דרגות העוצמה שלהם מהעבר השני.

החדשות המעודדות הן שיש כיום שורה ארוכה של טיפולים שיכולים להגשים את היעד הזה, בצורה חלקית או מלאה. התמודדות עם כאב כרוני מלווה למעשה את האדם למשך כל חייו, ועליו לבנות תוכנית טיפולים מקיפה שתספק פתרונות יעילים לכאבים כאשר הם מופיעים, תוך צמצום הסבירות אליהם. שילוב בין שיטות טיפול שונות מקשת הרפואה הקונבנציונלית או הרפואה המשלימה המציעה טיפולים טבעיים בכאב –  עשויה לספק את התוצאות שמצפים להן, אם כי נדרשת לכך הירתמות מלאה מצדו של האדם ופנייה לאנשי מקצוע ולשיטות טיפול ששמם הולך לפניהם.

 

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן