תסמונת זנב הסוס

מרבית האנשים שהגיעו לעשור השלישי או הרביעי לחייהם מכירים מקרוב את כאבי הגב. מי יותר ומי פחות, אלה כאבים מטרידים שבדרך כלל חולפים מאליהם. אך התסמונת "זנב הסוס" אשר מאופיינת בין היתר על ידי כאבי גב עזים, הינה מצב הרבה יותר חמור.

כאבים אלה מיצגים פגיעה עצבית, המקושרת עם עמוד השדרה התחתון, ואשר ללא טיפול מתאים יכולה להביא להחמרה קשה ובלתי הפיכה ביכולת התפקוד וביכולת התנועה. ואם שמה של התסמונת נשמע לכם ציורי או חביב, דעו שההפך הוא הנכון. בשורות הבאות נסביר ונבהיר מדוע בדיוק וכן איך אפשר לטפל.

מהי תסמונת זנב הסוס? ואיך מתמודדים?

מה הם הסימפטומים של תסמונת זנב הסוס?

חוט השדרה, אותו מערך עצבי אשר נמצא בתוך עמוד השדרה, חיוני להעברת מסרים עצביים לגוף כולו. תסמונת זנב הסוס מתרחשת כאשר ניכרת פגיעה וירידה בפעילות הנוירולוגית, בחלק התחתון של חוט השדרה ואף למטה משם. בדומה לפגיעות אחרות בעמוד השגרה או פגיעות גב, התסמינים עשויים להיות מגוונים ביותר. יכולים להתחיל באי נוחות רבה ולהסתיים בשיתוק או מגבלה קשה בתנועת הגפיים. אלה הסימפטומים הנפוצים:
קושי בתפקוד של איברים פנימיים, הקשורים לשרירים ולתפקוד הנוירולוגי המגיע מתחתית עמוד השדרה. דוגמאות לכך, למשל קושי לרוקן את השלפוחית (השתנה) או פעילות מעיים לא תקינה.
חוסר יכולת להגיע לזקפה, בגברים, וחוסר יכולת לקיים יחסי מין בכלל.
כאבים וחוסר תחושה – אי נוחות כמו גם כאבי גב לצד ירידה בתחושה באזור הישבן והגב התחתון. ישנם אנשים שסבלו מהתסמונת ותיארו תחושות כגון גירוד, התחממות מקומית, כיווצים לא רצוניים. הכאבים או לחילופין ירידה בתחושה עשויים לנדוד מאזור הגב התחתון והישבן גם לעבר החלק התחתון של הגוף.
כאב מקרין – הכאבים יכולים להקרין, לעיתים, גם לאזור הגפיים התחתונות, לכיוון כפות הרגליים. חלק מהאנשים מרגישים התכווצות שרירים ואחרים, עשויים לאבד בהמשך תחושה ברגליים, בצורה מלאה או חלקית.

איך זה קורה וכיצד מאבחנים תסמונת זנב הסוס?

אבחנה ראשונית של תסמונת זנב הסוס תגיע בדרך כלל עקב תלונת המטופל, בשל הסימפטומים שהוזכרו. אלו תסמינים המרמזים באופן ברור שמשהו לא תקין. אישוש של הבעיה, דהיינו פגיעה נוירולוגית, מתבצע על ידי סורקים רפואיים, כדוגמת תהודה מגנטית או סי טי.

התסמונת יכולה להיות תוצאה של חבלה מקומית קשה, אך בהחלט נפוץ מאוד מצב שנובע מפריצת דיסק. יש לציין כי מדובר בפריצות דיסק חמורות, בדרך כלל. עיוותים בדיסק אחד או יותר, חבלה שיוצרת נזק לחוליות או שבר של ממש יכולים להביא לכך. לעיתים, התסמונת תופיע לאחר תקופה לא קצרה של כאבים קלים, בשל פעילות דלקתית בעמוד השדרה או מסיבות נוספות, שלא תמיד ברורות.

האם יש טיפול לתסמונת זנב הסוס?

תסמונת זנב הסוס איננה מצב רפואי שצפוי להשתפר מאליו. אין אלה כאבי גב אשר חומרים מרפי שרירים או פיזיותרפיה יכולים להשפיע עליהם. כיום, לא ידוע על טיפול שמרני שיכול לרפא את התסמונת. הדבר היחיד שניתן וצריך לבצע הינו ניתוח. רופאים מסבירים כי ככל שהמטופל ינותח בצורה מהירה יותר, כך סיכויי ההחלמה ושיקום האזור יהיו מלאים יותר. במידה והטיפול יתעכב, הנזק העצבי יגדל, קטן הסיכוי לשיקום והמטופל עלול לאבד לחלוטין את התחושה בגפיים התחתונות, באזור הישבן וכן לסבול מהשפעה נוספת על השרירים באזור, על יכולת התנועה ועוד. ישנם רופאים אשר מעדיפים לשלוח את המטופל שאובחן כבעל תסמונת זנב הסוס לניתוח חירום דחוף באופן מידי (למרות שאין מדובר במצב מסכן חיים). לסיכום, למרות השם הציורי משהו, תסמונת זנב הסוס הינה מצב רפואי שמחייב אבחון מהיר וטיפול מהיר.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן