אי סבילות להיסטמין (רגישות) והקשר לכאב

אי סבילות להיסטמין והקשר לכאבהיסטמין הינו חומר טבעי המצוי בגופנו, מולקולה אשר מקושרת במידה רבה לפעילות של מערכת החיסון. בין היתר, להיסטמינים יש השפעה על פעילות הריאות ועל הנשימה, יש לחומר זה קשר עם התרחבויות של כלי הדם במצבים מסוימים (לאו דווקא בזמן פעילות גופנית).

אך לא כל דבר המצוי באופן טבעי בגופנו הוא תמיד טוב ומועיל. יש דבר שנקרא אי סבילות להיסטמין. תופעה של רגישות או אי סבילות להיסטמין מקושרת לסימפטומים שונים (שלפעמים מיוחסים בטעות לגורמים אחרים). כמו כן, יש קשר בין עניין זה לבין כאבים.

רגישות להיסטמין שמובילה לכאבים

תופעה אי הסבילות להיסטמין מעוררת כיום עניין רב בקרב חוקרים ומטפלים. ידוע היטב כי קיים קשר ברור בין היסטמין לבין תופעות אלרגיה התוקפות את העור או את מערכת הנשימה ולפעמים את שניהם יחד. אי סבילות להיסטמין מקושרת גם לנזלת ושיעול אלרגי. אך אם התופעות הללו די ידועות ואפילו מטופלות באמצעות מתן אנטי היסטמינים, הרי שהקשר בין היסטמין לכאב לא נחקר באותו העומק. אך הצטברו עד כה די סימנים המעידים על כך כי בקרב רבים החווים כאב בלתי מוסבר, זה לא עניין פסיכוסומטי כי אם תוצאה של הרגישות להיסטמין.

מתוך ממצאים שנאספו עד כה, נתגלה כי הימצאות היסטמין בשיעור ניכר בקרב הסובלים מאי סבילות לחומר זה מביאה לסימפטומים כדוגמת כאבי ראש קשים ומיגרנות. יש כאלה החווים עליה בסף הרגישות לכאב ביחד עם חוסר שקט ועייפות מרובים. הרגישות לכאב עשויה להיות כללית, בכל הגוף, או ספציפית, להתמקד באזורים מסוימים ולא באחרים. לפעמים, הדיווח הינו על כאבים המשנים את מיקומם, למשל לעיתים המוקד יהיה במערכת העיכול ולפעמים בראש או בגפיים. גם כאבי מחזור חזקים נובעים, לפחות בחלקם, בשל אותה התופעה.

ניתן לזהות רמות היסטמין גבוהות

כדאי לשים את האצבע על כך כי ישנה דרך לזהות את קיומם של היסטמינים ברמה גבוהה. ניתן לזהות זאת למשל באמצעות בדיקת דם אך מכיוון שקיים קשר אפשרי גם עם מערכת העיכול, יש ותתבצע בדיקת מעבדה על דגימת צואה. יש לציין כי מטפלים מיומנים עשויים לאבחן את הבעיה גם מתוך שמיעה של דברי המטופל, מתוך פירוט של שלל הסימפטומים, סוגי הכאבים, המועד שבו הם מתחזקים או נחלשים וכן הלאה. בין הסימפטומים המתלווים לכאבים ניתן למנות גם חולשה וסחרחורת, שינויים בלחץ הדם, עור מגרד וכן התגברות הסימפטומים על פי שינויים בעונות השנה.

לא רק אלרגיה וקשיי נשימה – גם כאבים

מכיוון שמקובל יותר לשים את הדגש על תגובות אלרגיות של מערכת הנשימה ביחס להיסטמינים, אם אתם חשים כאבים בלתי מוסברים רשמו לפניכם. יתכן מאוד שהסיבה לכאבים שלכם והדבר שבאמת מצריך התייחסות אלה הם ההיסטמינים.

חשוב לדעת כי למרות שהגוף עצמו מסוגל ליצר היסטמין הוא גם עשוי לקלוט אותו מן הסביבה החיצונית. ישנן די והותר ראיות לכך כי תזונה מסוימת מקושרת עם עליה בהיסטמין ועם סימפטומים שונים, לרבות כאבים. צריכה של ויטמינים וכן גם שינויי תזונה יכולים להוביל לשינוי מאוד משמעותי.

בקרב אנשים מסוימים, מקור הבעיה הוא חוסר באנזים המפרק עודף היסטמין. לעיתים, בעיות עיכול מפריעות גם הן לפירוק ההיסטמין ויש והבעיה מוחמרת בשל שימוש בתרופות. אם זהו המצב, יותר היסטמין עובר ממערכת העיכול אל הדם ומשם מורגשת השפעתו בהופעת הסימפטומים שציינו והכאבים. טיפולים אפשריים, לצד שימוש באנטי היסטמינים כוללים גם נטורופתיה, צמחי מרפא, אקופונקטורה. גם שינויי תזונה ופעילות גופנית מסודרת יכולים להקל מאוד.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן