ניתוחי עקמת לילדים בשיטת VBT

עקמת היא בעיה אורתופדית שבה חוליות עמוד השדרה לא ממוקמות זו מעל זו בקו ישר אלא יוצרות את צורת האות S או C. רבים בקרב הציבור הרחב נוטים לייחס את הבעיה הרפואית בעיקר לילדים ומתבגרים. עם זאת, עקמת באופן ספציפי ועיוותים שונים של עמוד השדרה באופן כללי, נפוצים מאוד גם במבוגרים. למעשה העקמת יכולה להופיע באדם בריא בגיל מבוגר ועוד יש לציין כי שכיחות העיוותים בעמוד השדרה עולה עם העלייה בגילאים.

מה הם התסמינים של עקמת?

התסמינים של עקמת משתנים ממטופל למטופל וזאת כיוון שהעקמת יכולה להופיע בצורות שונות ולבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות. בין השאר העקמת יכולה לגרום לכאבי גב, לקושי בהתכופפות, בבליטות לא סימטריות של הצלעות, בגובה כתפיים לא שווה ובהתעייפות מהירה בזמן עמידה ממושכת. מצד שני, העקמת בהחלט עשויה שלא לבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם.

האם יש לטפל בכל אדם הסובל מעקמת?

לא תמיד העקמת גורמת לתסמינים כלשהם ולכן גם לא בכל מקרה שבו מאובחנת עקמת, יש להגיש טיפול. עם זאת, ההמלצה היא להשאיר את המטופל במעקב רפואי וזאת כיוון שעקמת מתונה עשויה בהחלט להחמיר עם השנים. כמו כן במקרים רבים ניתן להסתפק בטיפול שמרני הכולל למשל תרגילי פיזיותרפיה המתאימים לסובלים מעקמת או שימוש במחוך אורתופדי מיוחד שתפקידו למנוע את החמרת העיוות בעמוד השדרה.

באילו מקרים יש לשקול ניתוח לתיקון עקמת?

בבואנו לשקול האם להגיש טיפול ואיזה טיפול להגיש, עלינו להתייחס לכל מטופל ומטופל באופן אישי. בין השאר יש להתייחס לגילו של המטופל, לצורת העקמת, לפרוגנוזה ולתסמינים מהם הוא סובל. במקרה שמדובר בתסמינים חמורים המפריעים לתפקוד ו/או פוגעים באיכות החיים, בהחלט נשאף להעניק טיפול לפתרון הבעיה או להקלת התסמינים לכל הפחות.

בנוסף לכל זה, יש להתייחס להיסטוריית הטיפולים של המטופל. אם מדובר באדם שסובל מעקמת המפריעה לתפקוד היומיומי, שכבר הספיק לעבור לא מעט טיפולים שמרניים ומצבו לא הוטב, יתכן שיהיה צורך לשקול לבצע ניתוח לתיקון עקמת.

ניתוח איחוי חוליות לטיפול בעקמת

עד לשנים האחרונות, ניתוחים לתיקון עקמת כללו שימוש בלוחית מתכת ששימשה לאיחוי בין שתיים או יותר מהחוליות שיצרו את העיוות בעמוד השדרה. הניתוח הקלאסי לאיחוי חוליות אמנם משפר את היציבה ותורם ברוב המוחלט של המקרים לאיכות חיים טובה יותר, אך במקרים רבים הוא מוביל לסיבוכים מאוחרים. כך לדוגמה, הגבלת התנועתיות של עמוד השדרה במקטע מסוים, יוצרת עומסים גבוהים מהרגיל על האזורים הממוקמים מעל ומתחת לאזור המנותח. כפועל יוצא מכך, לא אחת מתעוררות בעיות אורתופדיות חדשות באזורים אלה.

ניתוחים בשיטת VBT לטיפול בעקמת

ניתוחים לתיקון עקמת בשיטת VBT הם ללא ספק "המילה האחרונה" בתחום ניתוחי העקמת. למעשה ניתוחים אלה באו לעולם רק בעשור האחרון ונכון להיום רופאים בודדים ברחבי העולם מיומנים בביצועם. בניתוחים אלה לא נעשה שימוש בלוחית מתכת ולא מאחים בין חוליות כלל. תחת זאת, מחברים בין החוליות היוצרות את העיוות באמצעות ברגים זעירים המוחדרים אליהן, המחוברים זה לזה במיתר גמיש.

באופן הזה מפעילים כוחות דחיסה אך ורק על האזור הקמור של עמוד השדרה, המובילים לכך שהצד הקעור יתפתח בקצב האופייני ולעומת זאת הצד הקמור, יתפתח בקצב איטי יותר. כתוצאה מההבדלים בקצב הצמיחה של שני הצדדים, העיוות בעמוד השדרה הולך ונעלם שכן עמוד השדרה הולך ומתיישר עם השנים. בניגוד לניתוחים המבוצעים בשיטה המסורתית, בניתוחים המבוצעים בשיטת VBT לא מגבילים את התנועתיות של עמוד השדרה ומאפשרים לו להתפתח בצורה הרצויה.

כיוון שההשפעות המשמעותיות של הניתוח תלויות בהתפתחות של עמוד השדרה, ניתן זה מומלץ בעיקר לילדים החל מגיל 10, הנמצאים לפני שלב האצת הצמיחה של גיל ההתבגרות.

האם ניתן לעבור את הניתוח בישראל?

נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין לא ניתן לעבור את הניתוח בישראל. זאת כיוון שאין כיום בארץ רופאים המסוגלים לבצע את הפרוצדורה החדשה. עם זאת, ניתן בהחלט לעבור את הניתוח במרחק של כ-40 דקות טיסה בלבד מישראל, במרכז הרפואי האמריקאי AIMIS, הממוקם בניקוסיה שבקפריסין. זאת הודות להצטרפות של אחד המנתחים המובילים בעולם לצוות המרכז, ד"ר דיוויד שוורץ.

ד"ר שוורץ הוא מומחה עולמי בניתוחי עמוד השדרה. לאורך העשורים האחרונים הוא פירסם מאמרים רבים מספור בנושא ובנוסף הוא חתום על מספר פיתוחים פורצי דרך בתחום. עד כה כדי לזכות בטיפול המקצועי שלו, היו חולים ישראלים צריכים לטוס עד לארצות הברית, שם הוא עובד.

ההצטרפות שלו לצוות הרפואי של מרכז AIMIS היא בשורה משמחת מאין כמוה עבור הורים רבים לילדים הסובלים מעקמת, המעוניינים להעניק את הטיפול הטוב ביותר האפשרי לילדיהם.

לאחר קיום הניתוח וההחזרה לארץ, ממשיכים במעקב טיפולי על ידי ד"ר אייל ברבלק, מנתח עמוד שדרה במרכז הרפואי הלל חדרה וגם מכהן כיום כמנהל מחלקת האורתופדיה.

ד"ר דייויד שוורץ

ד"ר שוורץ הוא כירורג אורטופדי בעמוד השדרה. הוא מתמחה בניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים וכן במקרים כירורגיים מורכבים.

בעל התמחות מיוחדת לניתוחי עמוד שדרה מורכבים בילדים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן