ניתוח להחלפת מפרקים

ניתוח להחלפת מפרקים הוא פרוצדורה שכיחה המתבצעת אצל אנשים הסובלים מניוון מפרקים, ומשמשת להקלה על הכאב ולהחזרת המפרק לתפקוד תקין.

הניתוחים הנפוצים ביותר הם ניתוחים להחלפת מפרק הברך והירך, המתבצעים לאחר שהכאב הפך לבלתי נסבל והאדם הסובל מניוון המפרקים כבר לא מסוגל ללכת.

ניוון מפרקים (אוסטאוארתריטיס) הוא בעיה נפוצה מאוד אצל אנשים מבוגרים, הנגרמת לאחר שחיקת רקמת הסחוס המרכיבה את המפרק. השחיקה הזו נגרמת לאורך שנים ארוכות ומוחמרת אצל אנשים המפעילים את המפרק בצורה אינטנסיבית ביותר ובסופו של דבר נגרם כתוצאה כאב רב.

למרות שמדובר בניתוח עם סיכויי הצלחה מצויינים, נוטים לבצע אותו רק בשלב מאוחר של המחלה, בגלל הסיכון הנלווה ומהלך ההחלמה הארוך.

כמו כן, מלבד מפרק הירך והברך, ניתוחים להחלפת מפרקים אחרים אפשריים גם כן, אך נדירים יותר, וזאת בגלל שפגיעה במפרקים אחרים היא דבר נסבל והסיכון גובר על התועלת.

במהלך הניתוח, מוציאים את רקמת הסחוס שנשחקה והעצם הפגומה מהמפרק, ובמקומם מוכנסים מפרקים מלאכותיים מסוגים שונים. לאחר ההחלמה והשיקום מהניתוח, המפרק חוזר לתפקוד רגיל, הכאב נמנע ומתאפשר טווח תנועה נרחב.

החלטה על ביצוע הניתוח

פגיעה ניוונית במפרק גורמת לירידה משמעותית באיכות החיים, הכוללת כאב עז וחוסר יכולת לתפקד כהלכה. מקרים בהם הכאב הוא בלתי נסבל וגורם לבעיות משמעותיות בפעולות כמו הליכה או עליית מדרגות, שהן אינדיקציה טובה לביצוע הניתוח.

כמו כן, במקרים בהם הכאב נגרם גם במנוחה וגורם להפרעות בשינה נוטים גם כן לבצע את החלפת המפרק, וזאת על מנת לספק מרגוע לכאב הבלתי נפסק.

לפני שבוחרים לבצע את הניתוח חשוב לוודא שכל האופציות הטיפוליות הקיימות בוצעו ולא השיגו הצלחה. טיפולים כמו פיזיותרפיה, שימוש בתרופות שונות וירידה במשקל משמשים כיום על מנת להתגבר על בעיית ניוון המפרקים. במקרים שטיפולים אלה לא גרמו להקלה על הכאב, ניתן בהחלט לשקול את ביצוע הניתוח.

וכמובן, על מנת לאפשר את ביצוע הניתוח על המנותח להיות בריא. מחלות רקע כמו סכרת, הפרעות קצב ובעיות אחרות עלולות לגרום לסיבוכים במהלך הניתוח, ולכן בדרך כלל לא נוטים לנתח אנשים שאינם במצב בריאותי מתאים.

חשוב לדעת שבדרך כלל הרופאים נוטים "למשוך" את התקופה שלפני הניתוח ככל שניתן, וזאת בגלל שהשתל המלאכותי הוא בעל אורך חיים מוגבל. ניתוח להחלפת השתל נדרש לאחר תקופה מסויימת ונחשב למסובך יותר – הן מבחינה כירורגית והן מבחינת גיל המנותח המבוגר והסיכונים הנלווים.

סיבוכים בניתוח להחלפת המפרק

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח להחלפת מפרקים טמונים סיבוכים רבים. הסיבוך המדאיג ביותר הוא קריש דם, שעלול להיווצר במהלך הניתוח ולגרום לסכנת חיים ואף למוות. בנוסף, כל ניתוח חושף את המנותח לזיהומים, שעלולים להיות קשים ביותר, במיוחד כאשר מדובר באנשים בגיל מבוגר.

סיבוך נוסף של הניתוח קשור לקליטת השתל, ובתקופה הראשונה לאחר ההחלמה מהניתוח השתל רגיש במיוחד ועלול להשתחרר ממקומו, להישבר או לאבד את הזווית והכיוון המתאימים.

סיכויי הצלחה גבוהים ושיפור ניכר באורח החיים

הניתוח להחלפת המפרק הוא ניתוח בעל סיכויי הצלחה מצויינים, העומדים על יותר מ-90%. בזכות החלפת המפרק, הכאב הבלתי נסבל פוסק וניתן בהדרגה לחזור לפעילות תקינה.

עם זאת, חשוב לזכור שעדיין מדובר במפרק מלאכותי, ופעילות גופנית אינטנסיבית כמו כדורסל לא באה בחשבון בגלל הסיכון להרס המפרק. לעומת זאת, פעילות גופנית מתונה כמו שחייה או הליכה אפשריים בהחלט ואף מומלצים, ויכולים להתבצע ללא כאב ובלי שום בעיה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

הערכת עוצמת הכאב של מטופלים לאחר ניתוח בחדר התאוששות

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן