כאבים כתוצאה מישיבה מול המחשב

כאבאנשים רבים עובדים שעות ארוכות מול מסך המחשב, וכתוצאה מתעוררים כאבים שונים הכוללים כאבים בצוואר, בכתפיים ובגב, לצד הופעת כאבי ראש ועיניים.

חשוב לזכור שניתן להקל על הכאבים האלה על ידי ישיבה נכונה ושמירה על מנח מתאים, הגורם לפיזור העומס ומקל על כיווץ השרירים.

כאבים בצוואר

כאשר יושבים שעות רבות מול המחשב, שרירי הצוואר נשארים מכווצים זמן רב, ומופעל עומס על החוליות הצוואריות. כתוצאה, אנשים רבים העובדים שעות רבות מול המחשב סובלים מכאבי צוואר רבים, אשר יכולים גם להקרין לגב ולכתפיים.

המנח בו מתבצעת הישיבה מול המחשב אינו טבעי, בעיקר כאשר מסך המחשב מוגבה או מוטה הצידה (כמו במקומות בהם מקבלים קהל). ישיבה ממושכת ללא תנועה, מונעת את שחרור השרירים וגורמת להם להיות מכווצים וכואבים, ולכן אנשים רבים העובדים מול המחשב מתלוננים מאוד על כאבי צוואר.

כאבי ראש ומיגרנות

ההתבוננות הממושכת במסך המחשב והריכוז הרב הנדרש יכולים לגרום להתפתחות כאבי ראש ומיגרנות. אנשים רבים המשתמשים במחשב באופן יום יומי מדווחים על כאבי ראש רבים, בעיקר במשך התקופה הראשונה בה מתחילים להשתמש במחשב.

כאבים הראש נגרמים לרוב מכיווץ שרירי הקרקפת והראש ומהמאמץ של העיניים, ולכן חשוב מאוד להקפיד להזיז את הראש במהלך העבודה מול המחשב, ולשחרר את השרירים על מנת להפחית את הכאבים.

כאבים בעיניים

כאשר מביטים במסך המחשב שעות רבות, מתחילה להופיע צריבה אופיינית בעיניים. המבט הממושך במסך גורם לכך שפעולת המצמוץ פוחתת והעין מתייבשת בקלות. בעוד בטווח הקצר, כאבי העיניים מפריעים מעט וגורמים לאי נעימות, בטווח הארוך היובש הכרוני המופיע על רקע הישיבה הממושכת מול מסך המחשב יכול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בחדות הראיה ובמבנים שונים בעין.

כאבי גב וכתפיים

הישיבה מול המחשב אינה ישיבה טבעית, והצורה בה יושבים עם גב זקוף לאורך זמן רב אינה נוחה לגוף. כתוצאה מהישיבה הממושכת, שרירי הגב והכתפיים נשארים מכווצים זמן רב (בדומה לשרירי הצוואר) ומתחיל להופיע כאב. במקרים מסוימים, הישיבה הממושכת יכולה אף לגרום ללחץ על החוליות אשר יכול להתבטא בכאב נוסף.

כאבים ברגליים

לא תמיד הרגליים נשארות משוחררות ונינוחות במהלך הישיבה מול מסך המחשב, ובמקרים רבים התנוחה הלא נוחה של הרגליים יכולה לגרום להתפתחות כאב. כאבי הרגליים יכולים להתבטא בעייפות של הרגליים (למרות שלא בוצעה כל פעילות), כאבי ברכיים, תחושת נימול ותחושות נוספות. על מנת למנוע את כאבי הרגליים רצוי מאוד להקפיד ששום דבר לא יפריע להם, ושמנח הרגליים יהיה נוח.

המלצות למניעת כאבים בישיבה מול המחשב

על מנת למנוע את הכאבים המתפתחים במהלך הישיבה מול המחשב, ניתן לבצע מספר דברים פשוטים:

  • הפסקות יזומות ל"חילוץ עצמות" – הישיבה הממושכת מול מסך המחשב לא בריאה לגוף שלנו, ולכן מומלץ לקחת הפסקות, לקום מהכיסא ולהניע את איברי הגוף השונים. אחת לשעה, מומלץ לקום להליכה קצרה, ולשלב אותה עם שחרור הצוואר והכתפיים. ניתן לעשות זאת בדרך אל השירותים או אל פינת הקפה, וכך לשלב בין הצרכים הפיזיולוגיים למניעת הכאב.
  • ישיבה נכונה – חשוב מאוד להקפיד על ישיבה נכונה מול מסך המחשב, אשר יכולה למנוע את רוב הכאבים המדוברים. ישיבה נכונה היא ישיבה בזווית של 100-110 מעלות, הכוללת את השענת הצוואר וכיוון משענת וידיות הכיסא. יש להצטייד בכיסא עבודה איכותי, אשר מספק תמיכה מתאימה לכל חלקי הגוף ומפחית את העומס מהשרירים השונים, ובכך ניתן להפחית בצורה משמעותית את הכאבים.
  • גובה מסך נוח – על מנת להפחית את כאבי הצוואר, חשוב מאוד שהמסך יהיה בגובה נוח, ומול העיניים. אחת הבעיות המוכרות בשימוש במחשב נייד היא ההסתכלות בזווית למטה, ועל כן מומלץ להגביה את מס המחשב על ידי ספר עבה או מתקן ייעודי. במסכים של מחשבים ניידים, יש לכוון את גובה המסך כך שיהיה בדיוק מול שדה הראיה, כך שהצוואר יהיה רפוי.
  • הזזת הראש והמבט לצדדים – במהלך העבודה מול מסך המחשב מומלץ מאוד להסיט מדי פעם את המבט לצדדים, ולמצמץ באופן יזום. בדרך זו ניתן למנוע את הפגיעה בעיניים, ולהקל גם על כאבי הראש.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן