טיפול בכאבים הנלווים לפצעי לחץ

פצעי לחץ הם מהבעיות היותר נפוצות בקרב שקשישים וחולים סיעודיים, במיוחד כאלו המאושפזים במוסד בריאותי כזה או אחר. אלו הם פצעים אשר נגרמים פעמים רבות, כנובע משמם, מלחץ המופעל על העור שלהם ומפעולות חזרתיות שהאדם מבצע, למשל ישיבה ממושכת או שפשוף הנובע מאביזרים אורתופדיים שהוא לובש. פצעי לחץ עלולים להופיע באזורים שונים, ביניהם אזור הגב התחתון, הישבן, הירכיים ועוד, בדרגות עוצמה שונות. יש כאבים שהם כה עזים, עד שהם משבשים את יכולת התפקוד של האדם וההתנהלות שלו לאורך היום והלילה.

האם ניתן למנוע מראש את היווצרותם של פצעי לחץ?

למרות השכיחות הגבוהה של פצעי לחץ בקרב האוכלוסיות שתוארו מעלה, תהיה זו טעות גדולה להשלים איתם או לחשוב ש"אין מה לעשות". בפועל ניתן להפחית משמעותית את הסבירות להתפתחת פצעי הלחץ באמצעות אורח החיים המפחית את הלחץ הישיר שחל על רקמות הגוף (למשל הקפדה על שינויי תנוחה), רכישה של אמצעים מפחיתי לחץ ושימוש בהם, כלים שונים לטיפול ולשמירה על העור ועוד.

אנשים המגיעים לגיל מבוגר, או כאלו המוגדרים כחולים סיעודיים, רצוי שיהיו עם האצבע על הדופק בנוגע לסיכוי להתפתחות הפצעים האלו. חלק מרכזי בכך הוא אבחון נכון של הבעיה, במידת הצורך, ורצוי מוקדם ככל האפשר. בתחילת הדרך אפשר להתמודד עם הפצעים בקלות יחסית, אולם עם ההתפתחות שלהם – במיוחד כאשר הם בדרגה 3 או 4 – ייתכן שיהיה צורך בטיפול מורכב, אפילו על בסיס כירורגי.

אין צורך להיכנס ללחץ, יש מה  לעשות

גם כאשר פצעי הלחץ מופיעים, יש מה לעשות – כאשר חלק גדול מהטיפולים יכולים להתבצע באופן ביתי, בהדרכה של רופא מומחה כמובן. בדרך כלל ריפוי פצעי לחץ מואץ כאשר הסביבה בה הם מופיעים היא לחה, ולכן ניתן להשתמש במשחות ייעודיות שעשויות להקל על כאבים הנובעים מהפצעים ולהאיץ את תהליך הריפוי שלהם. מלבד הלחות, מכילות המשחות רכיבים שונים המסייעים לריפוי הפצע, דוגמת אצות או אנזימים.

כיום נהוג לבצע חבישות שונות, אוגרות לחות, הנבחרות על פי דרגת החומרה של הפצעים, המיקום שלהם וכן הלאה. עוד ניתן למצוא טיפולים המובססים על טכנולוגיות חדישות יותר, דוגמת טיפול בפצעים בתאי לחץ, טיפולים המבוססים על שדות אלקרומגנטים ועוד. החיסרון העיקרי הוא שטיפולים מהסוג הזה דורשים ציוד מיוחד שלא נמצא בחזקתו של האדם הממוצע, מה שהופך אותם ליקרים ולפחות נגישים.

הכירו את מכשיר הלייזר שעושה פלאים לפצעי לחץ

כבר עשרות שנים שמכשירי לייזר מסייעים בתחומי הרפואה השונים, כאשר לאחרונה גדל מספר הפתרונות המאפשר לבצע את הטיפולים, באופן בטוח, גם בבית. בי קיור לייזר הוא פרי פיתוח ישראלי, הנחשב לאחת מדרכי ההתמודדות המומלצים והיעילים יותר עם בעיות ומכאובים מסוגים שונים בגוף, כולל פצעי הלחץ.

קצרה היריעה מלפרט כאן על האופן שבו מכשיר ביו קיור לייזר פועל. ברמה הכללית, זהו מכשיר לייזר רך/קר המשלב מקורות אנרגיה נוספים, אשר במגע קרני הלייזר עם האזור הפגוע מעודדים את תהליכי הריפוי הטבעיים שלו. בין השאר, המכשי מעודד את ייצורם של הרכיבים החיוניים לצמיחה מחודשת של רקמות העור (בעיקר אלסטין וקולגן), משחרר אנדרופינים המביאים לשיפור התחושות ולשיכוך הכאבים, מגביר את המטבוליזם ואת זרימת הדם באזור, מעכב את מנגנוני הגוף המזוהים עם הובלת הכאב ועוד.
המכשיר הוא קומפקטי, פשוט מאוד לשימוש ובטוח, ואפשר לזכות באמצעותו להקלה משמעותית בכאב לאחר מספר טיפולים, או אפילו לשאוף לפתרון יסודי ומקיף של הבעיה מהשורש.

לקריאה נוספת:
Support Surfaces for Pressure Ulcer Prevention (Review)
Pressure Ulcer Prevention and Management
Antibiotics and Antiseptics for Pressure Ulcer

 

אולי יעניין אותך גם:

כאב גב מותני – בדיקות אבחנה וטיפול בכאבים באיזור המותן

כאבים באיזור מפרק כף היד

ציוד רפואי לשימוש ביתי לסובלים מכאבים

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן