שיטת מקנזי: התרגיל שיכול להעלים לכם כאב גב תחתון

הקלה על כאב בעזרת האצבעותאנשים הסובלים מכאבי גב תחתון חווים תסכולים רבים הנובעים מהתסמינים הנמשכים לטווח הארוך של כאבים חמורים, הנמשכים בין חצי שנה לשנה. כאבי עמוד שדרה וגב תחתון נחשבים לכאבים נפוצים הפוגעים ביכולת התפקוד השגרתית ובאיכות החיים בבית, בלימודים ובעבודה.

הגורמים לכאבים אלו מגוונים, וכוללים חוסר פעילות גופנית או עודף פעילות, יציבה לקויה, עבודה או לימודים הכרוכים בישיבה ממושכת ועוד מצבים שהמשותף להם הוא תפקוד לקוי. גורמים נוספים הם פציעות הפוגעות בחוליות, בשרירי עמוד השדרה, בדיסקים או בעצבים, ואלו מתבטאים במיוחד בשכמות, בגב התחתון או בצוואר.

אבחון בשיטת מקנזי

שיטת מקנזי היא שיטה מוצלחת לטיפול בכאבי גב תחתון כרוניים, ויעילה ביותר גם עבור הסובלים מכאבים נלווים חמורים. היתרונות המשמעותיים של השיטה היא חיסכון כלכלי משמעותי ביותר, כשהמטופל אינו צריך יותר להוציא כספים מרובים על שיטות טיפול אחרות ותרופות לשיכוך הכאבים, הוא לומד לנוע בעצמו ללא צורך להגיע למפגשי טיפול מרובים, וחשוב מכול, הכאבים מופחתים או נעלמים, ואינם חוזרים.

שיטה זו נוצרה על ידי פיזיותרפיסט בשם רובין מקנזי ופותחה על ידי תלמידיו החל משנות השישים. בהתבסס על תוצאות הליך האבחון, הבדיקות השונות והמידע המתקבל מהמטופל, מרכיבים תכנית תרגילים מותאמת, המתחשבת בעומסים המפחיתים או מחמירים את הכאבים.

טיפול בשיטת מקנזי

שיטה זו היא גישת טיפול המשלבת אבחון וטיפול בכאבי גב תחתון או כאבי רגליים בקרב נשים. זהו אלגוריתם מוגדר המשמש לסיווג הבעיה בעמוד השדרה, כך שניתן לטפל כראוי במצב. שיטת מקנזי מעוגנת במציאת מערכת יחסים של סיבה ותוצאה בין עמדות המטופל במצב ישיבה, עמידה או תנועה, וביטוי הכאב כתוצאה מתפקודים או פעילויות אלו.

הגישה הטיפולית דורשת סבלנות מצד המטופל, המתבקש לעבור סדרת פעילויות ותנועות מבחן שמטרתן לאמוד את תגובת הכאב במהלך הפעילויות. בשלב הבא משתמש המטפל במידע זה על מנת לפתח תכנית טיפול לתרגילים שמטרתם להקל את הכאב. תוך כדי הטיפול, מבין המטופל את חיוניות התנועה הנכונה ולומד למעשה להבריא את עצמו, שכן עיקר הטיפול הוא חינוך המטופל לתפקוד עצמאי.

תרגילים שיטת מקנזי

שיטה זו מתאימה לאנשים הסובלים מכאבי גב תחתון, בין אם הם סובלים גם מכאבים משותפים בצוואר, ברגליים, במפרקים או בשכמות. התרגילים מלמדים את המטופל להניע נכון את הצוואר וכתוצאה מכך להפעיל נכון את הגב.

הוא לומד לבצע תנועות חוזרות של התכופפות, יציבה נכונה וישיבה נכונה, במהלכה הוא שומר על הצורה האנטומית של עמוד השדרה, כלומר, ישיבה נכונה על הכיסא, עם כרית תמיכה למניעת התעקמות הגב התחתון. ייעוץ ארגונומי חיוני לשילוב עם טיפול בשיטת מקנזי, כך שהמטופל לומד לשנות את עמדת העבודה שלו, ולומד כיצד להתנהל במהלך היום תוך הימנעות מפרקי ישיבה ממושכת, והקפדה על תנועות מתיחות במהלך היום.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן