בעיות אורתופדיות בסובלים מהשמנת יתר

השמנת יתר היא בין הבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בקרב מטופלים הסובלים מבעיות אורתופדיות. למעשה אין בכך שום דבר מפתיע שכן מדובר באחת מהבעיות הנפוצות ביותר המשפיעות לרעה על בריאות העצמות והמפרקים: השמנת יתר תורמת במקרים רבים ביותר לנזק לרקמות הרכות ואף תורמת להתפתחות של דלקת מפרקים ניוונית. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי כל 500 גרם עודפים במשקל הגוף, מובילים לעומס יתר של שניים עד שלושה ק"ג על מפרק הברך. כפועל יוצא מכך, אנשים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה יותר לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך בהשוואה לאנשים במשקל תקין.

כמו כן מעניין לדעת כי השמנת יתר משפיעה לרעה על מנותחים שעברו ניתוח אורתופדי: מטופלים לאחר ניתוח אורתופדי הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר למגוון סיבוכים מסוגים שונים לרבות זיהומים, דחייה של השתל האורתופדי וחוסר יציבות של השתל. במאמר זה נדון בקשר שבין השמנת יתר ובעיות אורתופדיות שונות.

האם עודף משקל מגדיל את הסיכון לכאבים אורתופדיים?

בעיות אורתופדיות בסובלים מהשמנת יתר

השמנת יתר מהווה גורם סיכון עצמאי לכאבים אורתופדיים הן בקרב מבוגרים והן בקרב מתבגרים. בקרב אוכלוסיית הקשישים למשל, השמנת יתר מגדילה את הסיכון לכאבים כרוניים במערכת השרירי והשלד פי שניים (בהשוואה לקשישים במשקל תקין). כמו כן ידוע כיום כי השמנת יתר לא רק מגדילה את הסיכון למגוון בעיות אורתופדיות הגורמות לכאבים אלא שהשמנת יתר גורמת להחרפה של בעיות שונות הבאות לידי ביטוי בכאבים. כך לדוגמה נמצא כי מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה וכאבים כרוניים במפרקים ו/או מכאבי שרירים, מדווחים על החרפה משמעותית בתסמינים בעקבות עלייה במשקל.

 

מה בין השמנת יתר לבין דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis)?

דלקת מפרקים ניוונית היא מכלול שלם של הפרעות המובילות לשינויים גרמיים, שחיקת סחוסים ולהרס במפרקים, שבתורם גורמים להפרעות תפקודיות ולכאבים. השמנת יתר היא בין גורמי הסיכון המקומיים המשמעותיים ביותר לחלות בדלקת מפרקים ניוונית, בעיקר במפרקים נושאי משקל כמו מפרקי הירכיים והברכיים. אי לכך ירידה במשקל מהווה יעד מרכזי בתכנית הטיפול המותאמת לחולים הנמצאים בעודף משקל/השמנת יתר הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית של הירך והברך.
בהקשר זה יש לציין כי אדם בעל BMI>30 נמצא בסיכון הגבוה פי 8.5 לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך בעקבות הרס המפרק על רקע דלקת מפרקים ניוונית, בהשוואה לאדם בעל משקל תקין.

 

האם קיים סיכון גבוה יותר לפציעות אורתופדיות  בקרב הסובלים מעודף משקל?

בנוסף לכך שהשמנת יתר מובילה לשחיקה מואצת של הסחוס במפרקים, נמצא כי השמנת יתר מקושרת לעלייה בסיכון לפציעות אורתופדיות: בהשוואה לאדם במשקל תקין, לאדם בעודף משקל יש סיכוי גבוה יותר ב-15% לסבול מפציעה אורתופדית ולאדם הסובל מהשמנת יתר סיכוי הגבוה ב-48%. מניתוחים סטטיסטיים שנערכו בנושא זה נמצא עוד כי ילדים המתמודדים עם עודף משקל או השמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה יותר לפציעות ברגליים ולכאבי רגליים, גב וברכיים בהשוואה לילדים במשקל תקין.

האם השמנת יתר מגדילה את הסיכון לאוסטאופורוזיס?

אוסטאופורוזיס או דלדול עצם היא מחלת שלד מערכתית הגורמת לעלייה בסיכון לשברים בעצמות על רקע ירידה בחוזק העצמות. בעבר נהוג היה לחשוב שמשקל עודף והשמנת יתר מהווים גורם מגן מפני אוסטאופורוזיס. בשנים האחרונות לעומת זאת מתבהרת התמונה לפיה עודף משקל והשמנת יתר פוגעים בבריאות העצם ומובילים להאצת המחלה.

האם ירידה במשקל תקל על התסמינים?

כפי שניתן להבין באופן אינטואיטיבי, הפחתה במשקל משפיעה לטובה על הסיכון לסבול מתחלואות אורתופדיות שונות וכן תורמת להקלה בתסמינים בקרב אלו הסובלים מבעיות אורתופדיות. בין השאר הפחתה במשקל תורמת לשיפור והקלה בתסמינים של תחלואות כמו כאבים בגב התחתון, דורבן בעקב כף הרגל, מחלת גאוט, דלקת גידים, דלקת בורסת הירך ועוד רבות אחרות. לאור כל זה, צריכה להינתן תשומת לב מיוחדת למשקלו של המטופל האורתופדי ובהתאם לצורך יש לפעול למען הפחתה במשקלם של מטופלים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר כחלק אינטגרלי ממכלול הטיפולים.

 

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן