בוטוקס לטיפול בכאב

כאבאבחון וטיפול בתסמונת שרירים כואבים עשוי להיות משימה מאתגרת עבור כל רופא. בדרך כלל, הטיפול העיקרי הנקבע למצבים אלו הוא פעילות גופנית או משככי כאבים. למרבה הצער, לא כל המטופלים מגיבים היטב לשיטות טיפול אלו, ומצבם אינו משתפר.

דיווחים רפואיים מתארים את יעילות השימוש בבוטולינום טוקסין (בוטוקס), לטיפול במצבים כואבים הקשורים לשרירים. טיפול זה אמנם שנוי במחלוקת בעולם הרפואה, אך שימוש בבוטוקס לשם טיפל במצבים הקשורים להתכווצות שרירים בלתי רצונית, נתמך באמצעות מחקרים קליניים. מאמר זה מספק כיוון כללי ופרטים מעשיים הקשורים לבוטוקס כטיפול קליני לכאב.

מהו בוטולינום טוקסין (בוטוקס)?

זוהי תרופה מרגיעת שרירים אשר משתייכת לקבוצת תרופות המטפלות בכאבים עצביים. למרות העובדה כי בוטוקס משמש לטיפול במצבי כאב רבים, ה-FDA טרם אישר את השימוש בתרופה זו לטיפולים במצבים רפואיים הקשורים לטרשת נפוצה, אך הוא אישר את התרופה כטיפול למצבים המתבטאים בהתכווצות חוזרת ונשנית של שרירי הצוואר, כאבי צוואר הרחם, מיגרנה כרונית ומצמוץ בלתי נשלט של העפעפיים. בדרך כלל משמש הבוטוקס כשיטה נפוצה לטיפול בקמטים.

טיפול בוטוקס לכאבים

בוטוקס ניתן כזריקה באמצעות מחט דקה מאוד לתוך השריר. הרופא יקבע אלו שרירים צריכים להיות מוזרקים על מנת להפחית את מידת הכאבים.

אם השרירים המוזרקים קטנים או שקשה להגיע אליהם, יתכן שיהיה צורך בהקלטת האותות החשמליים מהשרירים, על מנת להבטיח כי השרירים המתאימים יקבלו את התרופה המוזרקת.

למרות שטיפול תרופתי זה בדרך כלל אינו כואב או גורם לגירוי, חלק מהמטופלים חווים אי נוחות קלה וזמנית בעקבות ההזרקה. השפעת התרופה מתחילה להופיע בתוך שבוע עד מספר שבועות לאחר ההזרקה, והשרירים המוזרקים מתחילים להירגע.

יתרונות בוטוקס לטיפול בכאב

היתרונות של זריקת בוטוקס לטיפול בכאב כוללים שיפור אי נוחות הקשורה לתסמיני עוויתות, הקלה בכאבים ואפשרות קלה יותר להזיז את הגוף.

במקרים מסוימים, משתפרת היכולת להפעיל את החלק הפגוע של הגוף. הטיפול בבוטוקס יעיל בדרך כלל למשך חודשיים עד שישה חודשים, תלוי במצבו הרפואי של המטופל.

חסרונות הטיפול בבוטוקס

החסרונות כוללים את הגבלת כמות הבוטוקס הניתנת להזרקה בכל טיפול. לכן, בוטוקס אינו יכול להיות בחירה טובה של טיפול כאשר שרירים רבים כואבים, או כאשר מדובר בכאבי שרירים גדולים, כגון ברגליים.

השפעת הזריקה היא זמנית, ויתכן שיהיה צורך לבצע את הטיפול שוב במשך מספר פעמים על מנת לשמר את ההשפעות המיטיבות.

אין לבצע זריקה חוזרת בתדירות העולה על אחת לשלושה חודשים, על מנת למזער את הסיכון להתפתחות נוגדנים לבוטוקס, אשר עלול להפחית את יעילות הטיפול. על מנת למזער את הסיכון למצב זה, יש להגביל את התדירות והשימוש בבוטוקס כשיטת טיפול.

תופעות הלוואי

תופעות הלוואי של בוטוקס לטיפול בכאבים כוללות חולשה זמנית בשריר המטופל ובשרירים המקיפים אותו, אשר עלולה להגביל את הניידות.

במקרים נדירים, עלולים להופיע תסמינים דמויי שפעת כשבוע לאחר ההזרקה, אך בדרך כלל תסמינים אלו נמשכים כיום אחד בלבד.

הבהרה: בוטוקס הינו סימן מסחר רשום של חברת אלרגן והינו למעשה השם המסחרי של בוטוליניום טוקסין. בעלי האתר אינם קשורים לאלרגן או בוטוקס

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות בנושא
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן