תזונה טבעונית מפחיתה כאבי מיגרנה

תזונה טבעונית תפחית כאבי מיגרנותמיגרנה היא כאב ראש חמור, המתבטא בדפוס אופייני בדרך כלל בצד אחד בלבד של הראש. זהו כאב פועם, קבוע המלווה לעיתים קרובות בבחילות, הקאות, ורגישות לאור ולצלילים מסוימים. מחקרים הוכיחו שיש קשר מפתיע ואפשרי בין מיגרנות ותזונה.

מזונות מסוימים עלולים לגרום למיגרנות, בעוד שאחרים עשויים למנוע אותם. קפה, למשל, עלול לעיתים להחמיר מיגרנה ומזונות עשירים במגנזיום, סידן, פחמימות מורכבות וסיבים משמשים לריפוי מיגרנות. הדיווחים מראים כי ג'ינג'ר מסייע למניעת וטיפול במיגרנות, ללא תופעות הלוואי של התרופות. גם צמח החרצית מונע ביעילות מיגרנות, כפי שנמצא במחקרים מבוקרי פלצבו.

הקשר בין תזונה טבעונית ומיגרנה

חוקרים בבית החולים לילדים בלונדון דיווחו בשנת 1983 על תוצאות מחקר שנערך בקרב 88 ילדים שסבלו ממיגרנות קשות ותכופות, שהחלו דיאטה טבעונית. בקבוצה זו, 78 מהילדים החלימו לחלוטין, ומצבם של ארבעה ילדים השתפר באופן ניכר.

החוקרים חידשו בהדרגה מזונות שונים ומצאו כי הם הציתו את הישנויות המיגרנה בקרב חלק מהילדים. בבדיקות מזון מוסווים שבוצעו בהמשך, נמצא כי רובם המכריע של הילדים חוו שוב הפחתה בתסמינים כשהם נמנעו מהמזונות האחראים לכאבים.

המיגרנות חזרו כשמזונות אלו נוספו שוב לתזונה. מאז, מחקר נוסף אישר כי גורמים תזונתיים מסוימים עלולים לגרום למיגרנות בילדים ובמבוגרים. בין עשרים לחמישים אחוזים מהמבוגרים חוו הפחתה או ביטול בכאבי הראש כשנמנעו מהמזונות המפעילים את הכאב.

תזונה טבעונית למיגרנה

המזונות הבטוחים למניעת כאבי ראש או מצבי כאב אחרים כוללים:

  • אורז מלא
  • ירקות ירוקים מבושלים, כגון ברוקולי, תרד, מנגולד או כרוב.
  • ירקות כתומים מבושלים, כגון גזר או בטטות.
  • ירקות צהובים מבושלים כגון שעועית צהובה.
  • פירות מבושלים או מיובשים שאינם פרי הדר כגון דובדבנים, חמוציות, אגסים, שזיפים, אך לא תפוחים, בננות, אפרסקים, תפוזים, אשכולית קלמנטינות או עגבניות.

מים – רגילים, מינרלים או מוגזים טובים לכאבי ראש, אך משקאות אחרים, במיוחד משקאות מוגזים, אלכוהול, מיצי פירות, קפה ותה, אפילו תה צמחים, עלולים לגרות כאבי ראש.

תבלינים – מעט מלח, סירופ, ותמצית וניל בדרך כלל נסבלים היטב.

המזונות הנפוצים המפעילים מיגרנה

גורמים נפוצים מפעילים לעיתים קרובות כאבי ראש בקרב אנשים רגישים. בדיוק כפי שמספר רגישויות למזון מתבטאות בפריחה על העור, הסובלים ממיגרנות חווים תגובות בכלי הדם והעצבים. המזונות הנפוצים המפעילים מיגרנה הם:

  • מוצרי חלב, כולל חלב רזה, חלב פרה, חלב עיזים, גבינות ויוגורטים, שוקולד
  • ביצים
  • פירות הדר
  • בשרים, כולל בשר בקר, בשרים שמנים, עופות, הודו, נקניקים, נקניקיות ודגים.
  • חיטה, כולל לחמים ופסטות.
  • אגוזים ובוטנים.
  • ירקות ופירות שונים כמו עגבניות, בצל, תירס, תפוחים, בננות ועוד.

גם משקאות ותוספים מסוימים גורמים למיגרנות, כולל משקאות אלכוהוליים, בעיקר יין אדום, משקאות המכילים קפאין, כגון קפה, תה, וקוקה קולה, מונוסודיום גלוטמט, ממתיקים מלאכותיים וניטריטים.

מבחני תזונה

הצעד הראשון בהתמודדות עם המיגרנות הוא לבדוק אם כל אחד מהגורמים הנפוצים מפעיל אותם. כדי לעשות זאת, יש פשוט להימנע ממזונות אלו. באותו זמן, יש לאכול באופן חופשי את המזונות הבטוחים ולראות אם המיגרנות מתרחשות, ואם כן, באיזו תדירות.

המפתח הוא לנקוט בזהירות יתרה בהימנעות מהמזונות המפעילים את המיגרנות, לבודד אותם, ולחדש אותם בהדרגה, כל פעם מזון אחד, לעקוב אחר תסמיני הכאב ולהבין במדויק מאלו מזונות יש להימנע ואלו מזונות נחשבים לבטוחים.

תזונה מונעת

אם במשך שבועיים לאחר מבחן תזונה נטולת מוצרים המפעילים מיגרנה, כאבי הראש לא הופחתו, השלב הבא הוא לבדוק אם מזון שאינו ברשימת הגורמים הנפוצים למיגרנה, עלול לגרום לתסמינים. זה קורה מידי פעם, ולמעשה, חלק מהאנשים רגישים למספר מזונות שונים. תזונה מונעת תסייע למצב.

מטרת התזונה המונעת היא לאתר את כל הגורמים יוצאי הדופן לכאב. היא משמשת אף למצבים רבים אחרים ובמיוחד לכאבי מפרקים ובעיות עיכול. יש להתחיל עם הרכבת תפריט הנמנע לחלוטין מהמזונות הגורמים בוודאות לכאב, ולהימנע מהאחרים באופן זמני.

חשיבות התזונה הטבעונית

המומלץ ביותר הוא להימנע מבשרים, מוצרי חלב וביצים, באופן קבוע. מלבד היותם בין גורמי המיגרנה המשמעותיים ביותר, הם נוטים אף להפריע לאיזון הטבעי של רמות ההורמונים, התורם למיגרנות.

כולסטרול, שומן וחלבונים מן החי קשורים לבעיות בריאותיות רציניות, כולל מחלות לב, לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן המעי הגס, כך שאין "ברכה" בהשבת מזונות אלו לצלחת.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
מעל 250,000 לקוחות כבר ראו!
השאירו פרטים ונחזור אליכם
דילוג לתוכן