אבחון טיפול ומניעה

כאב ממאיר/סרטני

כאב ממאירכאב הוא תסמין הגורם לפגיעה חמורה באיכות החיים של החולה האונקולוגי כש-40% מהמטופלים האונקולוגיים סובלים מכאבים לכל אורך הדרך ובכל אחד ואחד משלבי המחלה והטיפולים. לעומת זאת בין 80-90 אחוזים מהחולים סובלים מכאבים בשלבים המתקדמים אך לא בשלבים המוקדמים של המחלה.

כאב ממאיר שאינו מטופל יכול לגרום לדיכאון, עצבות, הפרעות שינה, חוסר יכולת לתפקד, התבודדות חברתית, חוסר יכולת לעבוד, חרדה ועוד. במקרים החמורים הכאב עלול לגרום אף לקשיים בביצוע של פעולות יומיומיות כמו למשל ישיבה ממושכת או הליכה.

נהוג לסווג את הגורמים לכאבים בקרב חולי סרטן לשלוש קבוצות עיקריות להלן:

הגורמים לכאב ממאיר

בגדול ישנם שלושה סוגי כאבים ממאירים להלן:

התסמינים של כאב ממאיר

בדרך כלל כאב גרמי, השכיח במיוחד בעצמות הגוף הארוכות ובצלעות מחמיר בזמן שינוי תנוחה ובשעת פעילות.

באופן עקרוני כאב זה פוחת בזמן מנוחה, אבל במקרים רבים הוא עשוי להעיר את החולה משנתו. אופיו של כאב ממאיר עצבי עלול להיות התקפי וחד בדומה להרגשה של צריבה, שריפה או זרם. במקרים רבים נלווים לכאב תסמינים נוירולוגים כגון אובדן רפלקסים, אובדן תחושה ועוד.

הכאב הממאיר הויסצרלי הוא כאב עמום או עוויתי חד, במקרים רבים החולה יתקשה להצביע על המיקום המדויק שלו ולא אחת יתלוו אליו תסמינים נוספים כמו למשל בחילות והקאות, בטן תפוחה ושלשולים.

אבחון כאב ממאיר

המטופל מתבקש במסגרת תהליך האבחון להעריך את מידת החומרה של הכאב, כאשר ציון 0 מעיד על חוסר כאב ואילו ציון 10 מציין את הכאב המרבי האפשרי. בנוסף לכך, יש לשאול את המטופל שאלות רבות על מנת לאפיין את הכאב. כך לדוגמה יש לבדוק היכן ממוקם הכאב והאם הוא מקרין לאזור מסוים, מתי הכאבים החלו, האם מדובר בכאב יציב או שמא מדובר בכאב שבא והולך, אם מדובר בכאב בעל אופי התקפי יש לברר כמה זמן נמשך כל התקף ועוד.

כמו כן יש לבקש מהמטופל לתאר את אופי הכאב במילים כמו למשל עמום, שורף או דוקר, לבדוק האם ישנם גורמים המסייעים להקלה והאם הכאב מוחמר בזמן שינוי תנוחה, לאחר הארוחה, בזמן תנועה ועוד. מעבר לכך יש לברר כיצד משפיע הכאב על איכות החיים והפעילות היומיומית ולקבל פרטים רבים ככול האפשר על טיפולים קודמים בכאבים. כך לדוגמה יש לברר אילו תרופות לשיכוך כאבים קיבל המטופל, האם הטיפולים סייעו לו, כמה זמן נמשכו הטיפולים השונים, האם הטיפולים גרמו להופעה של תופעות לוואי ועוד.

כיצד מטפלים בכאב ממאיר?

להלן כמה דוגמאות לטיפולים המיועדים להשיג שליטה בכאבים ממאירים על קצה המזלג:

Exit mobile version