אבחון טיפול ומניעה

כאב מזרימת דם לקויה

כאב מזרימת דם לקויהזרימת דם לקויה עלולה לגרום להתפתחות של כאב הנקרא "כאב איסכמי". איסכמיה היא מילה המורכבת משתי מילים בשפה היוונית – "איסכ", שפירושה הגבלה ו"המה", שפירושה דם. הגבלה בזרימת הדם היא ברוב המקרים תוצאה של סתימת כלי דם או היצרות של כלי דם. ההגבלה בזרימת הדם גורמת לכך שהתאים ברקמה הרלוונטית סובלים ממחסור בחמצן ובגלוקוז הנחוצים למטבוליזם התאי.

התסמינים של כאב מזרימת דם לקויה

כפי שציינו, מאחר והחמצן נישא בזרם הדם, הרי שאספקת דם לקויה עלולה לגרום למחסור בחמצן ברקמה שאספקת הדם אליה לוקה בחסר.

ברקמות הניזונות מכמויות גדולות של חמצן כמו המוח או רקמת הכבד, עלול להתפתח נזק בלתי הפיך תוך שלוש עד ארבע דקות בלבד בזמן מחסור בחמצן. נזק חמור עלול להתפתח במהירות גבוהה מאוד גם בכליות בעוד שרקמות בעלות מטבוליזם איטי, יסבלו מנזק בטווח של עד עשרים דקות מהרגע שבו התרחשה החסימה.

כאב איסכמי באחת מהגפיים

הכאב שנוצר על רקע אספקת הדם הלקויה לרקמה הוא רק תסמין אחד מתוך שישה תסמינים המופיעים במצב של חסימת כלי דם אקוטית באחת מהגפיים. לתסמינים אלו נהוג לקרוא באנגלית "six P's": pain, poikilothermia, paresthesia, pallor, paralysis ו- pulseless (כאב, היעדר דופק, שיתוק, חיוורון, צניחת הטמפרטורה ונימול). ללא טיפול מהיר, החסימה עלולה להסתיים בנמק ולהוביל לצורך בניתוח לכריתת האיבר הפגוע.

מחלת כלי דם פריפריים היא בין הגורמים המרכזיים לחסימה או היצרות של כלי דם המזרימים דם לרגליים, כאשר מעל גיל שבעים שכיחותה עומדת על עשרים אחוז באוכלוסייה הכללית.

כאב איסכמי על רקע תעוקת חזה

תעוקת חזה, תעוקת לב או אנגינה פקטוריס היא מחלת לב איסכמית הגורמת לתחושה של לחץ וכאבים בחזה כשלא אחת הכאב מקרין גם לבטן, ללסת וליד השמאלית (בזמן מאמץ בעיקר). מקור הכאב בפגיעה באספקת הדם לשריר הלב אך יש לציין כי רוב החולים לא מדווחים על כאב של ממש אלא על תחושה של כבדות, מחנק ואי נוחות כללית בחזה. ברוב המקרים תעוקת חזה מתפתחת על רקע טרשת עורקים שהובילה להיצרות של אחד מהעורקים הכליליים (העורקים המזינים את הלב).

אבחון כאב מזרימת דם לקויה

האבחון של כאב מזרימת דם לקויה כולל בעיקר ניסיון להתחקות אחרי הגורם לכאב ולפיכך תהליך האבחון משתנה בהתאם לרקמה שבה התפתח הכאב. כמו כן, תהליך האבחון מושפע במידה רבה מגורמי הסיכון המהווים את מנת חלקו של המטופל לסבול ממחלה איסכמית (גיל מבוגר, השמנת יתר, עישון סיגריות, סוכרת ועוד) ומהתסמינים הנוספים הנלווים לכאב. כך לדוגמה לצורך אבחון תעוקת לב יש לבצע בדיקות כמו למשל אק"ג במאמץ או בדיקות הדמיה רפואיות של שריר הלב ולעומת זאת איסכמיה במקרה של רגל סוכרתית ניתן לאבחן באמצעות בדיקה גופנית בלבד.

כיצד מטפלים בכאב מזרימת דם לקויה?

חשוב מאוד לציין שהכאב האיסכמי נובע כתוצאה ממחסור בחמצן וגורם למצב של עקה, הבא לידי ביטוי בין היתר בהתכווצות של כלי הדם. כתוצאה מכך נוצר מעגל המזין את עצמו, שתחילתו בהפרעה לזרימת הדם, המשכו בכאב המוביל להתכווצות של כלי הדם, הגורמת להחמרת הפגיעה באספקת הדם וכן הלאה. לפיכך הטיפול בכאב למעשה קוטע את המעגל ולכן לא מדובר רק בטיפול בתסמין, אלא בטיפול המונע החמרה של האיסכמיה.

באופן עקרוני על ידי חידוש זרימת הדם לאיבר אם באמצעות המסת קריש הדם החוסם את העורק ואם על ידי ביצוע מעקף של העורק החסום, ניתן לגרום להיעלמות הכאב האיסכמי. עם זאת, לא תמיד ניתן לחדש בקלות את זרימת הדם ולכן ישנם מספר טיפולים שמטרתם לסייע להקלה בכאב באופן ספציפי.

אחד הטיפולים החשובים ביותר המשמשים לטיפול ממוקד בכאבים איסכמיים נקרא Spinal cord stimulation for ischemic pain treatment (טיפול בכאב איסכמי באמצעות גרייה של חוט השדרה). הטיפול כולל השתלה של קוצב חשמלי ואלקטרודה חשמלית בהליך כירורגי בתוך עמוד השדרה, אותו יכול המטופל להפעיל באופן עצמאי בהתאם לצורך עם התעוררות הכאבים.

טיפול זה מסייע לחולים הסובלים מתעוקת לב העמידה לטיפול וכן מסייע רבות לסובלים מכאבים איסכמיים על רקע אספקת דם לקויה לגפיים כתוצאה ממחלת כלי דם פריפריים.

Exit mobile version