אבחון טיפול ומניעה

כאב אוזניים אצל תינוקות

תינוק ורופאאחת התלונות הנפוצות ביותר אצל תינוקות וילדים היא כאבי אוזניים, ותינוקות רבים סובלים מאוד מכאבי האוזניים אשר גורמים להם לאי שקט, בכי וסבל רב. מכיוון שמדובר בתינוקות, לפעמים קשה מאוד להבין שהסיבה למצוקת הילד היא כאבי האוזניים, ולעומת בעיות אחרות (כמו נזלת,שיעול או שלשולים) כאבי האוזניים לא גורמים בדרך כלל להסתמנות גופנית בולטת. ולכן, לעתים קרובות אבחנת כאבי האוזניים מתבצעת רק אצל רופא הילדים, אשר בודק את האוזן בעזרת מכשיר מיוחד.

הגורמים לדלקות אוזניים

קיימים שני סוגים עיקריים של דלקות אוזניים:

ביטוי של כאבי אוזניים בתינוקות

כאבי אוזניים בתינוקות הם הסיבה המובילה לבכי ואי שקט עד גיל 3, וכמעט כל התינוקות סובלים במהלך השנתיים הראשונות מאירוע של כאב אוזניים. מכיוון שהתינוק לא יודע לדבר ולתאר את הכאב, חשוב להכיר את הסימנים השונים לכאבי אוזניים, הכוללים:

גורמי סיכון לכאבי אוזניים בתינוקות

כאבי אוזניים מופיעים אצל רוב התינוקות, אך קיימים מספר גורמי סיכון המגבירים את התופעה:

הטיפול בדלקת אוזניים

רוב הילדים יבריאו מדלקת האוזניים באופן עצמאי וללא כל טיפול. מחקרים שונים הראו שאין יעילות משמעותית בטיפול אנטיביוטי בכל אירוע של דלקת אוזניים, ושבמקרים מסוימים הטיפול האנטיביוטי אף מזיק מכיוון שגורם להתפתחות זני חיידקים עמידים. ועל כן, ברוב המקרים ימליצו רופאי הילדים על טיפול סימפטומטי בלבד, הכולל אקמול וטיפות אוזניים להקלה על הכאב ולהפחתת הדלקת. במקרים בהם מופיע חום או שמדובר בדלקת קשה ביותר, ייעשה גם שימוש באנטיביוטיקה על מנת לסייע לגו להתגבר על הבעיה.

Exit mobile version